KTM flyger till månen med nya Duke 125. Det är åtminstone hur KTM:s Thomas Kutruf beskriver företagets inträde på 125-gatmarknaden, ett område där ktm inte har någon tidigare erfarenhet. Duke 125 följer märkets designinriktning, inklusive den starka och lätta stålrörsramen med högklassiga fjädringskomponenter från wp. Designen är signerad Kiska och är kantig på typiskt KTM-vis. En mängd olika klistermärken är tillgängliga för sidorna på tanken. KTM visste att inga motorer på hyllan skulle fungera eftersom de är alltför sportinriktade och hade gjort Duke 125 svårkörd. Målet var att göra en motor anpassad till reglerna för lätt körkort, så en ny fyrtaktare med 15 hästkrafter konstruerades speciellt för denna modell. Det är en kraftfull signal som visar hur seriöst märket tar modellen.
– Detta är inte ett sidoprojekt för våra ingenjörer utan har redan från början fått högsta prioritet. Vi tror att detta segment kommer att växa och ungdomarna är framtiden för alla märken. Så den här hojen är väldigt viktig för oss, säger Thomas Kutruf. Bromsarna kommer från ByBre, ett indiskt dotterföretag till Brembo. Framgaffeln från wp är en fet sak med 43 millimeters innerbenben, faktiskt samma som på en RC8, en specifikation som imponerar jämfört med andra 125:or. Något som också imponerar är hur KTM Duke 125 är att köra. Trots att jag är 191 centimeter lång sitter jag bekvämt och ser inte löjlig ut, även om det låga sätet innebär att också kortare förare trivs i sadeln. Körställningen är upprätt och ger bra kontroll.
Motorn svarar villigt på gasen men måste varvas hårt för snabba starter från rödljusen. Väl i fart är mellanregistret imponerande för en så pass liten motor och den känns inte ansträngd när den pressas hårt. Det syns att det är en ungdomlig motorcykel enbart på varvräknaren eftersom siffrorna är för små för gamlingar att läsa. Den stora lcd-displayen visar ett överskådligt paket av information i övrigt. Den visar till och med snittförbrukning och har växelindikator vid sidan av bränslemätaren. KTM uppger mellan 32 och 39 kilometers körning per liter bensin även om sanningen snarare ligger neråt 21 kilometer. Trots det betyder elvaliterstanken att minsta aktionsradie är nästan 24 mil och lugnare körning utökar detta rejält. Det är svårt att hålla igen med det avancerade chassit och motorn som väcker liv i huliganen i dig. Duke är både snabbsvängd och stabil. Fjädringen har ingen av den budgetkänsla som normalt förknippas med klassen. Frambromsen har dock det, den lever inte upp till resten av motorcykeln. Å andra sidan får man tvinga motorn för att komma upp i 115 kilometer i timmen och hoppas att inget hinder såsom vind kommer i vägen. Det är dock helhetsintrycket som spelar roll. Det är en rolig och spännande motorcykel som är väldigt kapabel. Begränsningarna effektmässigt uppmuntrar snarare till hårdkörning och ger känslan av att den pressas till det yttersta, något som är svårt med större hojar.
Om man ser på priset så är den bara 4 000 kronor dyrare än Honda CBR 125 R och 5 000 kronor dyrare än Kawasaki D-Tracker 125 men 2 000 kronor billigare än Yamaha YZF-R 125. För de pengarna får du inte bara mycket högre specifikationer men slipper också budgetkänslan som så ofta är förknippad med instegshojar av den här typen. Sammantaget är 125 Duke fin motorcykel och torde bli drömhojen för många ungdomar.
Plus: Påkostade komponenter. Låg förbrukning. Förhållandevis vettigt pris.
Minus: Bromsarna lever inte upp till chassits höga standard.