Det är under en intervju med tyska Speedweek som KTM:s VD Stefan Pierer diskuterar märkenas framtid. På frågan om KTM kommer kunna fortsätta bara erbjuda en- och tvåcylindriga maskiner, när till och med Ducati måste gå till fyra, börjar Pierer filosofera om uppköp.
– För att erbjuda trecylindrar skulle Triumph behöva komma över i vår grupp (red. anm. där WP och Husqvarna numera ingår), vilket jag kan utesluta direkt. Jag har en känslomässig relation till Ducati. Ducati är Ducati, så är det bara. Det enda märket som skulle passa oss är Ducati. Allt annat kan du glömma, MV Agusta är för små, säger Pierer.
KTM har sedan tidigare relationer med Volkswagen då Audi levererat motorerna till det österrikiska märkets sportbil X-Bow. Att köpa Ducati från tyskarna skulle dock inte bli en billig affär, 2011 betalade de 740 miljoner euro för det italienska märket. Men som den entreprenör han är ser Pierer möjligheterna.
– Det är inte en fråga om pris, utan om en fråga; när inser alla vilken situation de är i? Nya utmaningar med homologisering väntar, exempelvis Euro5. 2024 kommer det bli problem med buller. Det handlar också om den demografiska utvecklingen i Europa. Idag måste motorcykelindustrin titta på Asien, titta på Indien. Om du inte är framgångsrik där, kommer du tids nog försvinna. Ducati är inte oroade över prislappen, utan frågan ”Hur kan vi bli starkare tillsammans?” Tiden får avgöra det.
Diskutera: Hur tror du en gemensam framtid för KTM och Ducati skulle se ut?