KTM presenterar sin automatiska manuella AMT-växellåda som ska föra sportighet och körkomfort ännu närmare varandra.
Nu är det flera motorcykeltillverkare som presenterar nya automatiserade manuella växellådor. Den senaste som anslutit sig till gruppen är KTM, som betonar sportigheten och förfiningen av sin nya AMT-växellåda (Automated Manual Transmission) i alla lägen. Som bevis på detta använde Johnny Aubert Super Adventure-prototypen utrustad med en AMT-växellåda i Erzbergrodeo Iron Prologue.
AMT gör kopplingshandtaget överflödig, och kopplingen arbetar istället med hjälp av centrifugalkraft. Till skillnad från en standardväxellåda är växelsekvensen P-N-1–6. P står för parkering och då låses växellådan så att inte hojen ska rulla iväg oavsiktligt. P- och N-lägena kan väljas med reglage på styret, oavsett om motorn är igång eller inte. Att lägga i ettan kräver dock att man samtidigt håller in fot- eller bromshandtaget.
Växellådan styrs av ECU:n och växellådans styrenhet. Växeln växlas av ett elektromekaniskt ställdon som roterar växeltrumman. Enligt KTM sker växlingen på 50 millisekunder.
Föraren kan välja mellan ett automatiskt och manuellt växlingsläge. Systemet är brett konfigurerbart och det valda körläget påverkar växellådans driftläge. I manuellt läge kan föraren växla med reglagen på styrets eller den traditionella växelpedalen, vilket ska garantera en sportig körkänsla.
AMT-växellådan sägs ha ungefär samma dimensioner som den konventionella växellådan, och vikten utlovas också vara ungefär samma. KTM tillkännager ännu inte i vilka modeller AMT-transmissionen kommer att debutera, men det finns anledning att misstänka att den åtminstone kommer i Super Adventure då prototypen kördes av Johnny Aubert i Erzbergrodeo.