KTM utvecklar adaptiv farthållare

KTM och Ducati är kanske inte närmaste rivalerna inom racing. Både tävlar i och för sig i MotoGP sedan några år tillbaka men det är en bra bit kvar innan det italienska fabriksteamet behöver känna sig riktigt oroliga för konkurrens. Efter KTM:s rekord i backtävlingen Pikes Peak förra året med 1290 Super Duke R har dock Ducati nyligen presenterat planerna för att ta tillbaka det i år med nya Multistrada 1260.

När det gäller gathojar närmar vi oss en lite hetare rivalitet mellan det italienska och österrikiska märket. I dag meddelar nämligen KTM att de utvecklat ett system för adaptiv farthållare och blind spot-detektion som de monterat på en 1290 Super Adventure S. Detta inte långt efter den här nyheten från Ducati.

De vill understryka att den adaptiva farthållaren inte agerar som autobroms och att den är framtagen för att fungera över en specifik hastighet. Farthållaren känner igen fordon från en motorcykels storlek och större. Den håller sedan ett avstånd på två sekunder genom att kontrollera gasen och om det behövs med frambromsen. KTM menar att när tekniken finslipats ska föraren själv kunna välja avstånd och systemet ska reagera snabbare än någon förare kan om det skulle behövas.

Blind spot-detektionen som KTM utvecklar använder sig av en kortdistans-radar för att varna föraren för kollision bakifrån. Varningen syns i motorcykelns TFT-instrumentering men även i backspeglarna genom små LED-ljuskällor.

KTM hoppas kunna erbjuda de här systemen i ett produktionsklart teknikpaket redan till modell år 2021. Tekniken bakom systemen utgör även grunden för flera andra förarhjälpmedel som KTM säger sig ha under utveckling.
 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser