Det är inte ägaren av fordonet utan föraren som drabbas av påföljder om man kör fortare än vad som är tillåtet. Men det förutsätter att man kan identifiera föraren. Motorcyklister är därför i princip omöjliga att bötfälla med den här metoden.
Trafikpoliserna rapporterar att en del bilförare som kör fortare än hastighetsbestämmelserna försöker dölja sin identitet på sträckan där övervakningskameran är placerad. I vissa fall ser förarna inte ens vägbanan och utgör en stor fara för övrig trafik.
– Det är för tidigt att dra säkra slutsatser eftersom verksamheten bara har pågått cirka ett år, men tendensen är att försöken att dölja sin identitet ökar. Det förekommer dessutom ett relativt stort antal förare som färdas med solskyddet nere även under mörker, säger Per Ström.
Han säger att avsikten med den här metoden av trafikövervakning var att få säkrare trafik, men nu ser man tecken på att resultatet kan bli tvärtom.
Nu höjs röster för att ansvaret ska ligga hos den som äger fordonet eller något form av så kallad ”angiverilag”. Hur det ska lösas rent juridiskt lär visserligen bli en hård nöt att knäcka. Bike följer detta med stort intresse…