Om du bara vill kliva upp några pinnhål på posörstegen och göra feta inbromsningssladdar som Rossi eller Martin Lind så ska du inte läsa vidare i den här artikeln.
Innan du börjar sladda avancerat med din motorcykel måste du begrunda några detaljer som kan vara kritiskt avgörande för både dig själv, motorcykel och din utrustning.
Att ta sin lite sportigare körning upp på den här nivån kan göra att misstag står dig dyra helt i onödan. Varför behöver du kunna sladda in kontrollerat och göra en tightare sväng? Du ska absolut inte riskera att vurpa och än mindre utsätta medtrafikanter för fara.
Allt detta handlar om hur du skall köra i tävling i motarddisciplinen och inte om att du skall stajla för polarna eller »Youtuba« dina sladdar i trafiken.
En seriös anledning kan vara att lära sig behärska sitt fordon i under mer extrema förhållanden för att lära sig sitt fordon bättre och för att vinna tid vid tävling. Men naturligtvis är det för dig som motorcyklist nyttigt av att behärska din motorcykel bättre och kunna reda ut svåra situationer.
För att kunna bibehålla kontrollen under inbromsning får bakhjulet aldrig låsas helt, och det kan vara nästan omöjligt för en människa att helt bemästra. Så regel nummer ett är att aldrig frihjula in i en kurva med tillslagen fotbroms. Ingen indragen koppling alltså! Visst får du ett väldigt brett ställ med tillhörande rök men också ett skrapat skinnställ på kuppen, så använd därför motorbromsen i kombination med fotbroms för att hjälpa dig att inte låsa upp bakhjulet i ett rökmoln.
Som vanligt ska du ansätta frambromsen kraftigt för att få ner farten, men använd nu även bakbromsen, då bakhjulet börjar få mindre marktryck.
För att få till sladden kan cykeln inte vara helt upprätt under inbromsningen utan måste redan vara med lutande hoj på väg in mot kurvan för att börja drifta ut på ett kontrollerat sätt. Motorcykeln kommer nu att börja studsa i bakändan då flera krafter påverkar samtidigt, men detta är helt normalt. För att minska detta fenomen bör du öka bromstrycket när du känner dig säker. Ska du lyckas med sladden kan du inte ha för låg fart då friktionen är stor och hastighetssänkningen mer kraftig än om du körde på grus.
Att hjälpa sladden på traven kan vara att »dutta« in kopplingen i bromsningsfasen så att bakhjulet frihjular under bråkdel av en sekund, och börjar driva ut lite mer.
Det svåra i att göra en sådan här sväng är kanske inte just inbromsningen utan övergången från broms till acceleration på ett mjukt kontrollerat sätt. Som vanligt är det träning som ger färdighet. Se till att skynda långsamt för att vänja dig vid den nya situationen och att hålla dig på hjulen.
Det är bara att öva!
När och var ska du sladda?
Feta ingångsställ ser man som regel i motarddisciplinen och kanske lite mer sällan i roadracing, då en motardcykel är betydligt mer lätthanterlig och förlåtande i sitt uppträdande och därför mer inbjudande att sladda med för gemene man.
Se till att bara träna på ett avlyst lämpligt område där du kan sätta upp lite koner eller kanske hitta en lämplig sväng som inbjuder till lite sladd. Fundera gärna lite på om det är värt att lägga omkull cykeln med dyra skador som följd om oturen skulle vara framme.
Öva aldrig ensam.