Att stöldskydda sin motorcykel handlar inte bara om att hänga på ett lås på den för att möta försäkringsbolagens krav. Det handlar heller inte bara om att göra det svårt för någon att leda iväg hojen. Vill du ha kvar din motorcykel gäller det att låsa den på rätt sätt med rätt lås på rätt ställe.
Devisen är enkel; Lås fast det du vill ha kvar!
Låser du fast hojen i framhjulet skruvar tjuven loss det och du får behålla just framhjulet. Låsbyglar och kättingar skall fästas runt ramen och runt fasta föremål som lyktstolpar, cykelställ eller liknande. Tänk på att gatunamnsskyltar går att dra loss genom att dra dem rakt upp. De duger alltså inte att låsa i. Du har själv chansen att välja var tjuven skall arbeta med att bräcka ditt lås. Upplysta och folktäta platser är bättre än mörka och öde, men de ger ingen automatisk stöldskyddsgaranti.
Kan du inte låsa fast den på platsen skall du sätta låset i det hjul som som är tyngst att lyfta. Det får inte vara lätt att lyfta ett hjul och gå iväg med hojen. Har du ett lås i vardera hjul sjunker stöldrisken ytterligare. Bökigt, men bättre än stöld.
Ingenting är att beteckna som ordentligt låst så länge låset inte är godkänt av både stöldskyddsföreningen och försäkringsbolaget. Låset, eller i bästa fall låsen, skall vara anpassade till motorcykelns stöldbegärlighet. Har du en riktigt stöldbegärlig hoj räcker inte klassens enklaste lås mer än till att täcka villkoren i din försäkring. Du får fortfarande betala självrisk och vänta minst de obligatoriska 30 dagarna innan försäkringsbolaget tar hand om ditt ärende. De dagarna får man helt enkelt bara vänta ut.
En motorcykelstöld tar inte många sekunder när proffsen är i farten. Att ställa hojen »där den syns« ger högst tveksamt stöldskydd. De som ser en motorcykel som lyfts in i en skåpbil förstår nästan aldrig att det är en stöld. Risken att någon väljer att med vinkelslip eller bultsax förstöra ditt lås på allmän plats dagtid är inte lika stor.
Skaffa rejäla lås och att lås fast fordonet i exempelvis en lyktstolpe eller något annat fixerat föremål. Har du inte ett tillräckligt bra lås spelar det ingen roll om du låser fast fordonet, då klena lås är lätta att forcera. Låser du inte fast hojen i ett fast föremål spelar det ingen roll hur bra låset är. Det tvingar bara tjuven att jobba på annan plats med att bräcka låset.
Skivbromslås är inte ett stöldskydd utan bara ett skydd mot att motorcykeln inte rullas iväg. Man kan fortfarande lyfta in den i en skåpbil och vara från platsen på ett par sekunder. Påhittiga tjuvar kom snabbt på att det går att skruva loss bromsskivan ifrån navet och att hojen då går att både rulla och köra från plats.
Säkrast är man om man låser fast hojen med rejäla lås och har larm på motorcykeln. Men helt säker, det är man aldrig. Tjuven är en dynamisk person som inte följer mallar och ofta inte alls jobbar som du tänker. Kan han inte få upp låset kanske han använder allt på motorcykeln utom hjulet. Han kanske inte alls bryr sig om hur mycket av din motorcykel som blir obrukbar så länge han får tag i de delar från din hoj han behöver.
Tjuven tipsar
Christer, en före detta hojtjuv tipsar om hur du kan minimera stöldrisken.
– En hoj skyddas inte av ett suddat regnummer i en annons. Man mailar och får snart ett telefonnummer, som ofta är förknippat med en adress. Man åker och provkör och ser då var den är parkerad och hur den är låst. Du ser också om ägaren bor i nära garaget.
Hur ska man göra då?
– Sälj på uppdrag via handlare.
När man går in på affären och köpa snus då?
– Det är bara att lås som om du lämnar den för natten. Stadig kätting runt ramen. Skivbromslås funkar givetvis bra om inte det är några stycken som lyfter hojen in i en buss. Larma därför alltid!