IDM-Superbike är ett tufft mästerskap och bland annat norrmannen Kai-Börre Andersen tävlar här. Lindström deltog under helgen i seriens finaltävling på Hockenheim Ring istället för att köra Pro Superbike på Sturup, den mästareskapstiteln har han redan säkrat.
I det första racet fick han släppa sin imponerande fjärdeplats, och slutade åtta i mål. Till den andra tävlingen var han grymt revanschsugen och fast besluten att nå toppresultat.
– Jag har aldrig varit så laddad i mitt liv. Jag kom iväg som sjätte
man i starten och laddade för allt jag var värd. Redan efter det
första varvet hade jag passerat ytterliggare fyra förare och var nu
på en andraplats. Ut på det andra varvet så låg jag och kriga med
ledaren runt hela varvet. Jag stötte till och med ihop med han ett
par gånger med armbågen, skrattar Lindström.
– När jag till slut passerade han på andra varvet drog jag ifrån som en raket, och knep också racet snabbaste varvtid.
Pro Superbike-mästarens bästa varvtid var 0.5 sekunder snabbare än den näst snabbaste föraren. Men det höll inte hela vägen…
– Jag hade en behaglig lucka ner till Aris Vos på andraplatsen, när
jag kom ner till högfarthögern så kom jag in tajtare än tidigare.
Mitt i svängen så hade man målat svart över den vita-linjen, som jag
självfallet inte såg. Det resulterade i ett framhjulssläpp i 200 km/
h, och där var mitt race över, berättar en ändå belåten
Lindström som kom ner till Tyskland med endast en mekaniker och i särklass depåns minsta tält och buss.
– Jag är självklart arg på mig själv att jag körde på den där linjen.
Om inte seger, så hade jag varit på prispallen garanterat. Det har
varit många framme efter racet, som bara skakar på huvet. De var
chockade och undra vart jag kom ifrån, säger Lindström som ska hem
och laga sin trasiga motorcykel inför final racet i Pro Superbike på
Mantorp Park.
Även Filip Backlund var på plats och gjorde en bra insats. Han kraschade dock och bröt nyckelbenet.
Betyder det här att vi kommer att få se fler svenskar i det tyska mästerskapet nästa år?