Juni, juli och augusti peakar antalet svåra olyckor i trafiken. Den mest olycksdrabbade vägsträckan finns i Göteborg. ”Ta det extra lugnt. På sommaren har vi många förare som kör på nya vägar och som kan vara ovana vid trafikmiljön”, säger Johan Granholm, motorexpert på If.
Juni, juli och augusti är de månader då det historiskt sett inträffar flest svåra olyckor och dödsfall i trafiken. Under 2022 förolyckades 77 personer i trafiken i Sverige under sommarmånaderna. Det är det högsta antalet sedan 2018.
Samtidigt har antalet omkomna minskat markant över tid. För femton år sedan var det inte ovanligt med 150 dödsfall per sommar.
If har sammanställt unik statistik från Transportstyrelsen över antalet olyckor per vägsträcka för att få en bild av var man som trafikant bör vara särskilt uppmärksam.
I landet som helhet är E6:an genom Göteborg den vägsträcka där det rapporterats flest juni-, juli och augustiolyckor de senaste åren.
Vägsträcka | Antal olyckor (2018–2022) |
E6 genom Göteborg | 115 |
E4 genom Stockholms kommun | 94 |
Väg 275 genom Stockholms kommun | 71 |
E4 genom Solna | 48 |
E4 genom Södertälje | 47 |
E4 genom Nyköping | 42 |
E20 genom Stockholms kommun | 40 |
Väg 73 genom Stockholms kommun | 40 |
E6 genom Halmstad | 39 |
Väg 23 genom Växjö | 39 |
Amiralsgatan genom Malmö | 39 |
Väg 279 genom Stockholms kommun | 39 |
Tabellen visar de vägsträckor som haft flest polisrapporterade olyckor under juni, juli och augusti åren 2018 till 2022.
Källa: Transportstyrelsen, databearbetning If
År | Antal omkomna, juni–augusti |
2003 | 163 |
2004 | 166 |
2005 | 126 |
2006 | 149 |
2007 | 158 |
2008 | 139 |
2009 | 114 |
2010 | 93 |
2011 | 110 |
2012 | 89 |
2013 | 88 |
2014 | 80 |
2015 | 84 |
2016 | 89 |
2017 | 92 |
2018 | 105 |
2019 | 64 |
2020 | 54 |
2021 | 63 |
2022 | 77 |
If:s tips för en säker bilfärd:
Artikeln bygger på två statistiksamlingar från Transportstyrelsen: dels antalet omkomna och svårt skadade i trafikolyckor per län (2013–2022), dels antalet polisrapporterade olyckor per vägsträcka (2018–2022). Observera att det förra avser antal personer, det senare antal olyckor.
Mindre olyckor, där det inte förekommit personskador, räknas inte med.
Varje väg är uppdelad i kommunsegment. Om en olycka inträffar i en korsning eller rondell mellan flera vägar statistikförs olyckan på samtliga berörda vägar.