Det primära när man pratar om sportmotorcyklar är förhållandet mellan effekt och vikt. Kawasaki utlovar inte mindre än 207 hästkrafter med fullt tryck i luftburken. Utan den så kallade ”Ram-Air” stannar det på 197 hästkrafter.
BMW-Killer?
Tekniska data Kawasaki ZX-10R:
Fulltankad vikt: 198 kilo
(BMW S1000RR 204 kilo)
Effekt/vikt förhållande: 0,99/1
(BMW S1000RR 0,95/1)
Vridmoment: 114,3 Nm/11 500 rpm
BMW S1000RR 112 Nm/9 750 rpm)
Framfjädring: Fullt justerbar 43 mm Big Piston gaffel
Bakfjädring: Fullt justerbar med hög och lågfartskompression samt retur och förspänning.
Styrdämpare från Öhlins.
ZX-10R får också ett nytt sportanpassat antispinnsystem med tre lägen samt ett nyutvecklat ABS-system.
Vi på redaktionen sitter och väntar på första provkörningen. Vad tror ni, kan nya ZX-10R ge BMW en match?