Ny arrangör av SM-tävlingar i roadracing
Filip Backlund Motorförening är en ny arrangör av SM-tävlingar i roadracing. Premiären genomfördes på Mantorp Park den 8-9 juli 2021. Det var ovanligt att tävlingarna kördes torsdag-fredag, vilket kanske kunde påverka antalet startande och tillgången på funktionärer. De hade kanske inte så lätt att komma ifrån sina jobb eller andra sysselsättningar, men farhågorna kom på skam. Drygt 130 förare ställde upp och ungefär lika många funktionärer.
Filip Backlund började förbereda SM-tävlingen på Mantorp Park i början av 2021. SVEMO kontaktades och där ansåg man att idén var bra, och Filip började organisera. Det går åt mycket personal för att genomföra ett SM. i roadracing. Gensvaret var stort när Filip kontaktade föreningar och organisationer för att få ihop tillräckligt med personal. I Mantorp kunde man se funktionärer med västar där det t ex stod ARC eller MCHK-R på ryggen.
Var förarna intresserade av att tävla på vardagar? Jo, även förarna tyckte att det var ett bra initiativ och ställde upp.
Premiärracen flöt på bra med få incidenter. Dock skedde en krasch av det mer allvarliga slaget på det första varvet av söndagens Superbike-heat. Ett långt uppehåll följde för omhändertagandet av den skadade.
”Det har varit en spännande resa hit,” berättar Filip Backlund och fortsätter: ”Vi är ganska slutkörda nu, men väldigt nöjda! Vi kommer at ha en genomgång och sammanställa de erfarenheter som vi har gjort och lära av detta. Så förhoppningsvis har vi mycket ´gratis´ till nästa gång!”
Ett gott bevis på ett väl genomfört arrangemang fick Filip och hans medhjälpare av teamchefen för Nordgren Racing, Henrik Nordgren, då han efter tävlingarnas avslutande kom fram till Filip och tackade för en bra genomförd tredje SM-deltävling.. Nordgren bokade redan nu en depåbox för nästa SM-deltävling i regi av Filip Backlund Motorförening.
Jesper Pellijeff dubbelsegrare
Efter framgången i Frankrike var Jesper Pellijeff hemma igen för att ge sig i kast med SM-deltagarna i Superbike på Mantorp Park den 8-9 juli. Av dessa var det Joel Marklund, som stod för det vassaste motståndet. Två race kördes, ett på torsdagen och ett på fredagen, och föregicks av kval. Marklund hade snabbaste kvaltid båda dagarna med Pellijeff närmast efter sig.
Men på racen blev det tvärtom. På torsdagen var det tätt mellan de båda ända in på målinjen, där det skiljde bara 0,8 sekunder. Dagen efter var det Marklund som tog starten, men redan på första varvet blev det rödflagg och racet stoppades. Efter ett ganska långt uppehåll kom man igång igen. Men Marklund kunde inte upprepa sin prestation från före avbrottet, utan Pellijeff dominerade tillställningen och vann med god marginal, drygt 4 sekunder före Marklund.
På torsdagen kom Fredrik Eriksson trea och på fredagen var det Jimmy Gällros som fick bestiga pallen tillsammans med Pellijeff och Marklund. Totalt var det 20 startande i Superbike-klassen.
Ovan bana för många
Mantorp Park var en ny bekantskap för åtskilliga förare. Det har inte körts SM-tävling där sedan 2010, så det var kanske högst 5-6 av de som var med nu, som hade erfarenhet av att köra SM där. Av dessa kan nämnas några: Anders ”Petjo” Lilja, Johanna Innerfors, Emil Meyer Petersen och Håkan Stensby. Det har förstås körts andra roadracing-arrangemang där, t ex bandagar och endurance, så det är säkert fler som varit där tidigare.
Det verkade som om Mjölbykurvan, som avslutar den långa dragsterrakan, var ett av de svårare banpartierna, därför att det var ganska många, som slutade sin tävling där efter vurpor. Funktionärerna var väl förberedda för att ta hand om de olyckliga, men som väl var hände inte några allvarligare incidenter där. Det verkade som om förarna generellt tyckte att det hade varit ett bra arrangemang av Filip Backlund Motorförening. Backlund själv var ute körde med hugade passagerare under lunchuppehållet och förhoppningsvis, hade de fått samma intryck.