Spanske Hondaföraren Marc Marquez vann helgens MotoGP på tyska Sachsenring, för tionde gången i följd på den aktuella banan, med 4,5 sekunders segermarginal.
Marquez var ovanligt långsam iväg från startlinjen och det såg ut som om han skulle ”slukas” av sina rivaler på väg in i sväng 1, men #93 dök tillbaka in i ledningen efter en oerhört sen inbromsning. Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) tappade från andra till sjätte plats i början, efter att Viñales, Jack Miller (Pramac Racing), Rins och Crutchlow passerade fransmannen. Och sedan vurpade Quartararo i kurva 3, och för första gången i årets säsong kraschade 20-åringen bort sig från ett race.
I spetsen för MotoGP-tåget satte Marquez tempot före Viñales, Crutchlow och Rins, medan Miller tappat ned till femte position, och de fyra främsta började dra ifrån resten av startfältet.
Snart satte Marquez varvtiden 1:21.228 – ett nytt varvrekord – och snart hade Marquezs ledning krypt upp till knappt en sekund före Rins på andraplatsen, där Suzukiföraren i sin tur hade cirka en sekunds fördel över Viñales och Crutchlow.
Marquez var på gång, och den sjufaldige världsmästaren visade exakt varför Sachsenring är hans ”lekplats”. På det tionde varvet hade luckan till Rins ökat till över två sekunder, och nu såg inget ut att kunna stoppa nio-faldige Sachsenring-vinnaren.
Striden om andra och tredjeplatsen på pallen var dock i full gång. Crutchlow skuggade Viñales som i sin tur låg en sekund efter från Rins, och så såg det fortfarande ut när trion passerade mittfasen av racet. Vid det här laget var matchen för femteplatsen också rejält uppskruvad, därs Ducati-teamets Andrea Dovizioso och Petrucci låg tätt ihop med GP19-föraren Miller, Joan Mir (Suzuki), Valentino Rossi (Yamaha) och Apriliaföraren Aleix Espargaro.
I kampen om andraplatsen förändrades plötsligt scenariot. Rins var nu 0,9 sekunder före Viñales och Crutchlow, men vid Ralf Waldmann-kurvan tappade han kontrollen över sin Suzuki, och för andra gången på raken kom Alex inte i mål. Detta lämnade Marquez med en 4.9 sekunders ledning med 12 varv kvar att köra.
Men vem skulle sluta som tvåa? Crutchlow låg tätt bakom Viñales bakhjul, och med två varv kvar att köra, var duon separerad av i stort sett ingenting. Men plötsligt hade nummer 35 ett minst sagt spännande ögonblick vid kurva 10. En slags varningsskylt till den brittiska föraren att däckets vänstra sida inte var långt ifrån att kasta in handduken, varpå Crutchlow drev ut långt och därefter mer eller mindre gav upp jakten om andraplatsen. Marquez korsade mållinjen för att vinna sitt femte MotoGP under 2019, det sjunde året i rad som han har vunnit fem eller flera race i främsta roadracingklassen under en och samma säsong – ett rekord som ser honom överträffa MotoGP-legendaren Giacomo Agostini och nio-faldige mästaren Rossi som båda lyckades göra det under sex år i följd.
Viñales korsade mållinjen för att ta sin andra raka pallplats för säsongen medan Crutchlow slutade som trea, hans första pallplats sedan Qatar GP.
Rossi hade förlorat kontakten gällande striden för fjärdeplatsen under racets slutskede, där det nu handlade om Mir vs de tre GP19-duccarna. Med Marquez som segrare, behövde tvåan i mästerskapet, Dovizioso, begränsa skadan så mycket som möjligt. Men Petrucci skulle inte låta sin teamkamrat ha en alldeles enkel väg dit, italienarna bytte plats med varandra vid ”The Waterfall” innan Dovi åter tog sig förbi Petrucci vid kurva 1 med tre varv kvar att köra. De båda drev ut långt, varpå Miller dök förbi dem båda, men nummer 04 var aggressiv och tog tillbaka fjärdeplatsen i striden som fortsatte mellan Ducatiförarna hela vägen till mållinjen. Petrucci ledde till sista kurvan och han lyckades även vara fjärde bäst fram till den rutiga målflaggan, medan Dovi knep 5:e-platsen efter att ha startat från 13:e startrutan, och Miller slutade på sjätte plats.
Mir vann sin tredje topp-tio-placering i följd, med sin sjundeplats, en fantastisk körning från MotoGP-rookien, medan Rossi fick nöja sig med 8:e plats på Sachsenring. Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) avslutade på nionde plats, medan Jorge Lorenzos ersättare Stefan Bradl (Repsol Honda Team) vann sin andra topp-tio-placering i år, en fantastisk insats från den tyska föraren framför sina hemmafans.
MotoGP-förarna har nu tre veckors ”semester” från racingen, tills det är dags för det tjeckiska GP:t på Brno-banan i början av augusti.