– Matti står för samma sak som KTM – attityd! Dessutom är han en väldigt sympatisk och glad person som vi ser fram emot att ha i vårt stall av duktiga förare, kommenterar Anders Sarbäcken, VD på KTM Scandinavia, i ett pressutskick.
I dagsläget finns det ingen stuntförare som kör en liknande hoj. KTM RC8 R är en V-twin med 1195 kubik och 170 hästkrafter, och som imponerade stort under Bikes stora Sporthojstest.
Att det blir en stor omställning för Matti råder det ingen tvekan om:
– RC8 R är en hoj som är väldigt lätt och smidig, trots mycket effekt och stor motor. Det ska bli skoj att få testa något nytt, en hoj som tidigare ingen annan har använt i stuntsammanhang, berättar Matti.
– Jag tror att mina shower kommer att utvecklas genom hojbytet. Det blir ju en hel del annat med den här typen av motorcykel som har så mycket effekt. Dessutom kommer jag att använda 690 SMC till vissa delar av showen, där den passar bättre.
Utöver stuntandet kommer Matti också att köra i Supermoto-SM med sin KTM 450 SMR och deltar ibland även som testförare med Bike.
– För att säkerställa den journalistiska integriteten skriver Matti aldrig några provkörningar och särbehandlas när det gäller intryck för KTM-maskiner. Jag är övertygad om att Matti kan koppla isär sina roller då han medverkar i tidningen, säger chefredaktör Magnus Johansson.
Matti Tepsa medverkar exempelvis i nästa nummer av Bike, då vi har testat Kawasaki ER-6n mot dess konkurrenter.