I Monteblanco-banans depå står en rad hojar av olika fabrikat redo för en tur upp i bergen med före detta VM-föraren Domini-que Sarron som föråkare. Det är allt från effektstarka 1300-kubikare till mer modesta 600-kubikare.
Vid genomgången har man presenterat däcken som har olika gummiblandningar på sidorna och i mitten för att kombinera goda prestanda med en lång livslängd. Mönster saknas dessutom helt längst ut på däckssidorna. Vi vill ha ”slicks” längst ut på kanten för bästa kurvtagningsfäste.
Jag sadlar en Honda CB 650 F och hänger på i kön. Tempot skruvas givetvis upp direkt och nu handlar det om att hålla varv i den lilla motorn för att hänga med. Trots att tempot är klart högre än vad man normalt skulle köra på bitvis ojämna och skymda bergsvägar känns greppet hela tiden säkert. Däcken ger bra feedback, hojen styr fint in i svängarna och stabiliteten är utan anmärkning.
Vi får också ett par körpass på torr racerbana på större sportigare hojar och det goda intrycket från bankörningen bekräftas. Skojigast är dock att köra på den konstantbevattnade våtbanan. Först ut med en Triumph Street Triple för att känna på fästet, sedan byter vi till effektstarka MT-10 och MT-10 SP. Nu börjar det riktigt roliga. Det är bara att slå på fullt ut ur svängarna och låta greppkontrollen göra jobbet. På banan ingick också ett moment med bromsning och undanmanöver som däcket klarade galant.
Provkörningen av nya Road 5 pekar på att det här kan bli en stark kandidat till segern i vårt kommande däcktest.