Fred »Krugger« Bertrand från Basse Bodeaux I Belgien ville bygga något annorlunda. Fred har länge varit en av centraleuropas främsta byggare med spännande hojar som anknytit historiskt och visat åt vilket håll trenderna blåser. 2005 blev han fyra i EM och trea i VM med sin cykel Speedbowl, baserad på en panheadmotor. Ett år senare återkom han med sitt bygge
Harper, byggd runt en shovelheadmotor. Många tyckte att den var för lik den gamla och sjundeplaceringen i det årets EM blev inte vad han hoppats på. Det var en revanchsugen Fred som åkte hem till Basse Bodeaux för att fundera på vad han skulle hitta på nästa gång.
Resultatet av funderingarna blev Goodwood.
– Jag ville bygga något som var en blandning av 70-talsracer och en strömlinjeformad salt flats racer. Bara för att visa att det går att bygga en snabb motorcykel som samtidigt ser riktigt bra ut, säger Krugger när vi pratare med honom efter att han åter placerat sig som fyra i EM.
Det här är ingen hopsnickrad plastracer. Ramen är svetsad i krommollybdenstål och kåpan knackad i plåt. Motorn är en 985-kubiks Buell XBR som fått sig en maskinell översyn innan ramen byggts runt den.
Framgaffeln är en egentillverkad Girdergaffel med 32-graders rake i styrhuvudet. Svingen är byggd på samma sätt och båda dischjulen kommer från en Harley-Davidson V-Rod. .
Bromsarna är Beringer 6-kolvsok fram och en mindre 2-kolvare bak. De dubbla stålomspunna slangarna ska göra att cykeln kan bromsas ner från höga rekorthastigheter. Den här hojen är nämligen inte enbart byggd för show.
– Jag kommer att tävla i AMD;s hojbyggar VM i Sturgis och en månad senare rulla ut och rejsa på Bub Bonneville speedtrial för att visa att den verkligen går, säger Krugger.
Det tog tre månader, sju dagar i veckan och 12 timmar om dagen att bygga hojen från ingenting. Allt är hemgjort hemma i Kruggers verkstad.
– Och jag har gjort det SJÄLV, säger byggherren med inte så lite stolthet i rösten!