I dagarna fick vi veta att Joel Hultgren på MKHER lägger sin firma på is och istället öppnar två karate-dojos i Stockholm. Men när vi anordnade andra omgången av MC-Nytt Builders Trophy 2008 var killarna på mkher på hugget. Då gällde det att bygga en motorcykel på knappt fyra dagar. Med alla delar förberedda och en färdigpolerad storkubiks-evo var det bara att packa släpet fullt och åka till Göteborg och Svenska Mässan för att tävla i hojbygge.
Cykeln som du ser här är baserad på företagets stelbensram för Evolutionmotorn. Med monterade och trycktestade olje- och bensintankar i ordentlig 1,5 millimetersplåt är den ett smärre konstverk och uppvisning hur man inte bara smäller ihop, utan verkligen drömmer fram en motorcykel med närmast organiska linjer från djurlivet. I en intervju förra året (MC-Nytt 6.07) berättade Joel mer ingående om hur han hämtar inspirationen från fåglar, katter eller fiskar. Funktion går ändå alltid före form. En snygg sak som inte fungerar praktiskt är värdelös.
Joel började själv köra hoj på japanska supersporthojar. En gsx-r 1100 byttes slutligen in mot en ny Harley-Davidson. Efter att ha kört hem cykeln ringde Joel upp säljaren.
– Hojen gick så illa! Den var slö och hade riktigt dålig väghållning. Det var klart att motorn var paj och ramen av, menade Joel.
Nu var det inte riktigt så. Det var helt enkelt frågan om en kulturkrock. Bromsarna, väghållningen och motoreffekten på en japansk supersporthoj är helt enkelt bättre. Joel kände sig lurad! Det var här de första tankarna på att bygga om till något bättre började dyka upp.
Joel, som då jobbade som sotare, slog sig ihop med fräsaren Tobbe Hjorter och började tillverkade egna hojdelar. Vackra bromsgrepp, stilrena bromsok med skivor och slutligen hela ramkit. Idag har mkher varit igång i drygt fem år och killarna specialicerar sig allt mer på att tillverka rullande chassin och hela, nyckelfärdiga choppers med softail- eller stelbensram.
Det är Joel som är firmans ansikte utåt medan Tobbe valt att föra en mer tillbakadragen roll. Joel är även språkrör för mkher och säger ofta kontroversiella saker som får honom i blåsväder hos konkurrenter som inte gillar stöddiga uppstickare.
– Ibland önskar man att man kunde hålla käften, men jag antar att jag både är i den här branschen och säger uppseendeväckande saker för att jag innerst inne är en exhibitionist, säger han med ett leende.
I programmet har firman en stelbensram för Evo för 40 000 kronor, en dito för Twin cam motorn som kostar 35 000 och en softailram för 45 000 spänn. Alla med besin- och oljetankar. Sen finns det rullande chassin med tankar, 40-ekrade Erixon-hjul (21 x 2.15” och 18 x 6”), framgaffel med Tolle-underben, drevbroms bak, dubbla skivor, styre med handreglage, invändig gas och en oklädd sadelbotten. Cirkapriset är runt 115 000 till 127 000 kronor beroende påom det är stelbent eller softailram.
Sen färdigställer så klart även killarna på mkher en cyklarna till kunder som vill ha en rent nyckelfärdig motorcykel för i runda tal 250 000 kronor och uppåt. Då ingår utöver byggnationen även speciella kundönskemål samt inkörning!
– Jag vill inte lämna ifrån mig något som inte är perfekt vid leverans. Kan jag klämma de första tio milen och eventuellt efterdra skruvar så känns det tryggare.
Sen kan Joel även hjälpa till som rådgivare vid registrering och sfro-besiktningen som amatörbyggt fordon.
– Ofta börjar det med att kunden köper ett kit och tänker sköta en del av jobbet själv. Sen brukar kunden få sina förväntningar överträffade då han ser det vi levererar.
Han kanske ångrar sig då han inte vill låta polaren svetsa i bitarna eller helt enkelt kommer på att det blir enklare att låta oss sköta resten också… Därför blir det oftast så att vi bygger helt färdiga cyklar i slutänden.
Den matta Lacken är ett annat typiskt kännetecken på mkher-hojarna. Joel har helt enkelt övertalat de blivande ägarna om att linjespelet blir bäst med en icke reflekterande lack.
– I en blank lack försvinner alla skiftningar och linjer och ersätts av reflektioner och speglingar. Bäst blir det också med satinfinish metalliclack. Jag har jobbat länge med att få fram just den här nyansen av blå…
Motorn i just denna cykel är en 113 kubiktums Ultima El Bruto Evolution-klon med 4 tu borr och 4,5 tums slag! Med 120 hästkrafter och ett kusligt vrid blir det här en cykel som rör på sig rätt ordentligt.
– Jag föredrar 100 kubiktumsmotorn eftersom du blir mer ett med din hoj med mer hanterbar effekt. Själva skulle vi kunna tänka oss samma cykel som Ice Blue, som den har döpts… fast i matt röd metallic, med svarteloxerade fälgar, något bredare styre och fotpinnar som sitter rakt ner istället för framåt. Mmmm… Vissa motorcyklar är helt enkelt sådana som skapar drömmar.ß
Text: Manfred Holz
Foto: Per hammarsjö