Nästa säsong gör den tredje och senaste versionen av Moto Guzzis klassiker V7 entré. De första motorcyklarna rullade ut från fabriken redan 1967 och detta 50-årsjubileum firar Moto Guzzi med en specialmodell kallad Anniversario.
I övrigt ser vi samma Stone-, Racer och Special-versioner som förra säsongen men med vissa uppdateringar. Ramen har styvats upp kring styrhuvudet och geometrin i detta område har förändrats något. Bakdämparna från Kayaba har justerbar förspänning. Racer har fått sina Bitubo-dämpare bytta mot Öhlinare till 2017.
Passagerarens fotpinnar har sänkts något och flyttats framåt samtidigt som sadelhöjden sänkts från 790 till 770 millimeter. Motorn har trimmats till att maximalt ge 52 hästkrafter vid 6 200 varv, fyra fler än föregångaren. Kraftkällan har även blivit Euro 4-klassad och vridet har ökat till 60 newtonmeter. Vevhuset av aluminium är styvare och både oljetråg och vevaxel är nya. Den luftkylda motorn har fått bättre smörjning och blivit effektivare.
Växellådan har fått justerad utväxling på första och sjätte växeln samtidigt som kopplingen blivit rejälare. Modellen har fått uppgraderad traction control som numera har två lägen och möjligheten till avaktivering. Systemet kan även kalibreras om av föraren om bakhjulets omkrets förändras, vilket är smart för byggsugna.