Moto Guzzi V7 II / Triumph Scrambler / Ducati Scrambler

Scramblerns historia sträcker sig tillbaka till 20-talets Storbritannien, men det var först 30 år senare som motorcykeltypen nådde sin popularitetskulmen, på andra sidan Atlanten i Kaliforniens öknar. Kulturen kring scramblern (på engelska ett ord för någon med snabb framfart) växte fram när motorcyklister började utrusta sina landsvägshojar för att klara av alla sorters terräng. Givetvis i tävlingssyfte, snabbast från punkt A till B med fri navigering.
 
Med hjälp av breda styren, grovnabbade däck, högt dragna avgassystem och avskalade chassin liknande de allt mer dåtidens motocross. En av rörelsens största anammare var ingen mindre än Steve McQueen – The King of Cool.
 
Idag, snart 100 år senare, är retro och speciellt scramblers på väg tillbaka igen med en ruskig framfart. Klassiska modeller återupplivas i modern tolkning till höger och vänster.
 
Under junis första dagar testades tre säregna alternativ av undertecknad, testchef Christer Miinin och frekventa frilansaren Thomas Ottosson. Testet kördes på allt från kullerstensgator till stränder, men givetvis med extra fokus på traditionell asfalt där de här hojarna kommer spendera majoriteten av sin tid.
 
Deltagarna består av helt nya Ducati Scrambler Icon, uppdaterade Moto Guzzi V7 II Special och Triumph Scrambler.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser