6:e deltävlingen i motocross-SM
Söndagen den 3 juli genomfördes på Malmabanan i Västerås den 6:e av 9 deltävlingar i motocross-SM 2022. Hela SM-serien avgörs vid 7 tillfällen, vilket innebär, att vid två tillfällen kör man dubbla tävlingar.
I Västerås kördes tre klasser MX-Women (125-250cc), MX1 (450cc) och MX2 (250cc). Varje klass körde två heat. Tjejerna körde heat som varade 20 minuter plus två varv medan både MX1 och MX2 körde 25 minuter plus två varv.
Tävlingarna genomfördes i strålande väder och få incidenter på banan. Publiken gonade sig i solen på grässluttningarna runt den 1650 meter långa banan och hölls informerad om händelserna på banan av en välkunnig och inlevelsefull speaker.
Viss oro för återväxten
Tävlingsledaren Patrik Håkansson från Helsinborg var mycket tillfreds med fulla startfält (40 förare) och reserver i MX1 och MX2, samt även många tjejer i MX-Women (25 förare). Däremot kände han en viss oro för återväxten inom svensk motocross. Pandemiåren gjorde att antalet aktiva motocrossförare har minskat i ungdoms- och motionsklasserna.
Även publiktillströmningen har påverkats negativt. I snitt har man haft ca 200 åskådare per tävling, och det är för lite. Man jobbar hårt med marknadsföring och att söka sponsorer för tävlingarna. Detta arbete startar redan ca 6 månader före en tävling.
Som i all motorsport är ljudnivån från tävlingarna en svår nöt att knäcka för arrangörerna. Svårigheterna med att lösa detta problem kan göra, att de aktiva förarna finner det mindre intressant att utöva sin sport, och avskräcka nya förarämnen att välja bort motorsporten.
Team Motor Solutions
Team Motor Solutions består av fyra Västeråsgrabbar, Noa Björkeng, Liam Dafors, Jonathan Jogér och Anton Ekström. Den senare är för närvarande skadad och kunde inte ställa upp i SM-tävlingen på Malmabanan.
Liam, som också har ett förflutet inom roadracingen, hade ett wild card men kvalade inte in till det första heatet i MX2, utan var 2:a reserv. Till det andra heatet däremot kom han med och gjorde därmed debut i SM och erhöll elitlicens.
Noa är inne på sin 5:e SM-säsong, men egentligen är det bara hans andra fulla säsong. Orsaken till detta är ett antal skador som han har ådragit sig genom åren. Detta har givet honom en erfarenhet som gör, att han idag är en mer seriös förare än tidigare. Han har också bytt mc-märke, och känner sig väl tillrätta på sin Honda.
Jonathan är en av de drivande inom teamet, men hade inte en helt lyckad dag på Malmabanan, då han slutade som 38:a av totalt 42 förare.