Repsol Honda Team föraren Marquez och Dani Pedrosa var båda snabba, och landade på plats ett och fyra i varvtidstabellen. Pedrosa körde 53 varv, Marquez 82, med den sistnämnde föraren från Cervera som slog till med några riktigt snabba varv i slutet av träningen. De två spanjorerna som fokuserade på chassiinställningar, gör sig nu redo för kommande tävlingar, inklusive nästa anhalt i racekalendern: Assen om två veckor.
Cal Crutchlow hos LCR Honda jobbade med geometri, elektronik och fjädring för att försöka lösa de problem med greppet bak han hade under racet, vilket slutade i dagen sjätte snabbaste tid efter 60 varv trots en krasch i kurva tio. Britten provade också en kåpa från Repsol Honda under några varv. Tito Rabat (som kör för teamet EG 0,0 Marc VDS) körde 59 varv hamnade på imponerande nionde plats samtidigt som han jobbade med chassisinställningarna. Teamkompisen Jack Miller landade på plats tolv efter 52 varv, tre tiondelar efter Rabat. Miller arbetade på framfjädringen och på smidighet som förberedelse för Assen.
Movistar Yamaha-teamet testade två helt nya chassin. Viñales körde 81 varv och noterades för 1: 44.437 vilket gav honom andra snabbaste tid. Han provade också en ny kåpa under slutet av tränomgarma. Rossi tog en tionde tilfter 71 varv, en dryg sekund långsammare än Viñales.
Johann Zarco körde ut först mitt på dagen då Monster Yamaha Tech 3 främst jobbade med fjädring och chassiinställningar. Fransmannen körde 33 varv och slutade på sjunde tid, med teamkompisen Jonas Folger som körde 42 varv på tredje tid. Tysken hade legat i topp tidigare under dagen med sitt bästa varv 1: 44.972 trots en omkullkörning (utan skador). Han testade ett nytt chassi, men kommer att fortsätta att köra med det nuvarande.
Aprilia Racing Team Gresini fokuserade på framdelen – målet för Sam Lowes var att förbättra känslan och förtroendet vid hårs bromsning, för Aleix Espargaro handlade det om att optimera inställningarna Han provade också ett nytt avgassystem under några varv och slutade på en imponerande femte träningstid efter 48 körda varv.
Danilo Petrucci (Octo Pramac Racing) körde 28 varv men kastade in handduken innan dagen var slut efter smärta i axeln. Han slutade dagen med elfte träningstid, med teamkompisen Scott Redding på åttonde träningstid efter 59 varv.
Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) var tillbaka i hetluften efter sin skada och fokuserade nu på att komma tillbaka. Samtidigt arbetade hans teamkompis Andrea Iannone med att finslipa chassiinställningarna. Sylvain Guintoli, som ersatte Rins när spanjoren var skadad, var också med under Suzukis tester.
Red Bull KTM Factory racing använde dagen till att utvärdera och jämföra sina nya chassin med den tidigare versionen. Man eftersträvar att förbättra hur hojen styr in i svängarna. Pol Espargaro noterades för trettonde träningstid efter 75 varv och fick sällskap av testföraren Mika Kallio, samtidigt som Bradley Smith återhämtar sig efter sin fingerskada.
Några av teamen stannar kvar för privata testkörningar på Circuit de Barcelona-Catalunya under veckan innan det bär iväg till Assen i Holland, den 23-25 juni.
Officiella testresultat (Barcelona-Catalunya)
Pos | förare | Team | varvtid | avst 1 | avst 2 | varv | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 1:44.071 | 81 / 82 | ||||
2 | VIÑALES, Maverick | Movistar Yamaha MotoGP | 1:44.437 | 0.366 | 0.366 | 80 / 81 | ||
3 | FOLGER, Jonas | Monster Yamaha Tech 3 | 1:44.972 | 0.901 | 0.535 | 25 / 42 | ||
4 | PEDROSA, Dani | Repsol Honda Team | 1:45.003 | 0.932 | 0.031 | 18 / 53 | ||
5 | ESPARGARO, Aleix | Aprilia Racing Team Gresini | 1:45.046 | 0.975 | 0.043 | 21 / 48 | ||
6 | CRUTCHLOW, Cal | LCR Honda | 1:45.296 | 1.225 | 0.250 | 40 / 60 | ||
7 | ZARCO, Johann | Monster Yamaha Tech 3 | 1:45.452 | 1.381 | 0.156 | 22 / 33 | ||
8 | REDDING, Scott | OCTO Pramac Racing | 1:45.565 | 1.494 | 0.113 | 26 / 59 | ||
9 | RABAT, Tito | EG 0,0 Marc VDS | 1:45.582 | 1.511 | 0.017 | 33 / 59 | ||
10 | ROSSI, Valentino | Movistar Yamaha MotoGP | 1:45.635 | 1.564 | 0.053 | 59 / 71 | ||
11 | PETRUCCI, Danilo | OCTO Pramac Racing | 1:45.863 | 1.792 | 0.228 | 20 / 28 | ||
12 | MILLER, Jack | EG 0,0 Marc VDS | 1:45.897 | 1.826 | 0.034 | 25 / 52 | ||
13 | ESPARGARO, Pol | Red Bull KTM Factory Racing | 1:46.107 | 2.036 | 0.210 | 22 / 75 | ||
14 | IANNONE, Andrea | Team SUZUKI ECSTAR | 1:46.130 | 2.059 | 0.023 | 60 / 78 | ||
15 | LOWES, Sam | Aprilia Racing Team Gresini | 1:46.389 | 2.318 | 0.259 | 41 / 43 | ||
16 | KALLIO, Mika | Red Bull KTM Factory Racing | 1:46.405 | 2.334 | 0.016 | 58 / 61 | ||
17 | RINS, Alex | Team SUZUKI ECSTAR | 1:46.490 | 2.419 | 0.085 | 61 / 62 | ||
18 | GUINTOLI, Sylvain | Team SUZUKI ECSTAR | 1:47.055 | 2.984 | 0.565 | 13 / 55 |