Undersökningen baseras på 4 672 observationer i 14 kommuner. Grupperna som undersöktes var bussar, personbilar, motorcyklar, taxibilar och lastbilar. Snittet över alla grupper var 32 procent.
– Det här är ett mycket dåligt resultat. Förare som inte följer stopplikten får en sämre uppsyn över trafiken och riskerar sin egen och andras säkerhet. Att inte stanna vid stopplikt är ofta bara ett av flera tecken på bristande respekt för trafikreglerna, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.
Motorcyklister stannade fyra av fem gånger, 78 procent, vilket placerar oss på en andraplats.
– Motorcykelförare är bättre på att följa stopplikten. Troligtvis beror det på att riskmedvetenheten i trafikantgruppen är högre och att de är medvetna om att de syns mindre i trafiken, säger Kjellin.
De som var sämst var taxiförarna, de stannade bara hälften av gångerna.
– Att nästan varannan taxichaufför inte följer stoppliken är mycket nedslående då de är normbildande i trafiken och borde vara föredömen. Skulle fler förare ha ett gott trafikantbeteende och följa stopplikten skulle olycksrisken minska och trafiksäkerheten öka, säger Kjellin.
Undersökningen visar också att kvinnor är marginellt bättre på att följa stopplikten än män. Kvinnorna struntade i stopplikten 30 procent av gångerna, jämfört med 33 procent av männen.