Motorrad upprepar utmaningen från 2016 och tar sig åter i kast med Enduroklassikern.
Stångebroslaget utanför Linköping, Ränneslättsloppet i Eksjö och sist men inte minst Gotland Grand National.
Motorrads Linus Bankler kommer köra samtliga lopp. I år med en Spansk utmanare som bundsförvant. GasGas var för knappt tre år sedan på ruinens brant men hämtade sig tack vare en ny stark ägare. Den Spanska elcykeltillverkaren Torrot gick in med friskt kapital och räddade märket.
På endurosidan gjorde man sig av med alla fyrtaktare och lagom till 2016 års EICMA-mässa stod två stycken prototyper klara. 250 och 300 kubik stora tvåtaktare är utbudet på GasGas endurohojar idag. Trialutbudet är fortfarande intakt och imponerar med en uppsjö av modeller, inklusive en fullvuxen el-trial.
Jag har valt att köra 300:n, efter att ha fått bekanta mig med maskinerna redan hösten 2017 så var valet enkelt. 300:n passar min körstil bättre och jag gillar det rejäla draget från lågvarv. I Sverige representeras GasGas av KGK, parallellt med Suzuki, MV Agusta och Quadro.
I skrivandes stund har jag hunnit med en kortare provkörning samt ett längre körpass. Under en av sveriges största mountainbike-lopp, Lida Loop utanför Stockholm, så körde jag som föråkare och funktionär med endurohojen. En insats som måste tas på stort allvar, då de snabbaste cyklisterna i vissa partier är noterbart snabbare med cykel än motorcykel!
Hojen känns mycket lättkörd och det enda jag ändrat på är styrets placering i styrkronan, med min längd på 183 centimeter föredrar jag det främre styrfästet.
Det är idag 2,5 veckor kvar innan Stångebroslaget och minst 2 körpass måpste hinnas med innan det är dags att kolla över hojen. Jag ska experimentera lite med förgasarbestyckningen för att få den gå lite jämnare och eventuellt pilla lite med fjädringen.
Motorrad kommer löpande att rapportera om hur tävlingarna går och hur hojen känns så håll utkik här på webben och i tidningen!