Vrid ratten höger och bilen svänger höger, dra i höger tygel och hästen svänger höger och vrid styret höger och hojen svänger – vänster!
Det är faktiskt inte alla som kör hoj som är medvetna om detta. Men för att svänga med din motorcykel måste du i alla farter över cirka noll kilometer i timmen du sitter på hojen vrida styret fel håll för att svänga rätt. Tror du mig inte kan du ta en vanlig trampcykel och när du kör rakt fram vrida styret åt höger och ser varåt cykeln försöker ta vägen. En motorcykel svänger höger när den lutas höger. För att luta höger krävs det att framhjulet sticker iväg lite åt vänster så att tyngden får hojen att brytas in åt höger. Det är först nu som styret kommer att, precis som körriktningen, vara vridet mot höger.
Varför pratar jag om det här då? Jo, du bör, om du inte redan är bekant med fenomenet, köra din hoj och förstå hur den faktiskt fungerar!
Det är inte alls ovanligt att folk som av en eller annan anledning på motorcykel kommit för nära en trottoarkant eller ett räcke, i panik tänker fel och försöker forcera kursen med att vrida styret »rätt håll« för att komma bort från faran. Vi tar det igen; vrider du styret höger styr hojen vänster, och tvärt om givetvis. Kör din hoj rakt fram och känn efter med små rörelser hur hojen reagerar. Detta kan vara livsviktigt att ha i ryggmärgen den dagen då du kanske hamnar i paniksituation, jag nyss nämnde.
Den som känner för att experimentera lite extra med hjärnans sätt att tänka fel kan sätta sig på en trampcykel på en gräsmatta och cykla med händerna i kors. Den som lyckas »tänka bort reflexerna« kommer obehindrat cykla vidare medan den som försöker styra nära ofelbart dratta ikull.
Naturligtvis ska du inte ta ditt fokus från trafiken, men gör dig själv klar med hur din hoj fungerar! Köröva alltid på en, för dig och andra, säker plats!
Vrid eller luta
Du kan istället för att motstyra din motorcykel flytta tyngdpunkten, till exempel hänga dig ut åt endera håll men detta fungerar i praktiken endast i lite högre farter och a inom racingen.
Sporthojsåkare kan till och med belasta innerfoten på fotpinnen för att öka vikten på den sida hojen skall svänga åt.
Vi som kör vanlig motorcykel på gata har sedan urminnes tider och kommer antagligen, i all framtid, motstyra för att ändra kursen på vår motorcykel.