Vår trippel föddes till att vara en 800. MV Agustas VD Giovanni Castiglioni är tydlig om varför hans företag släppte Brutale 800 bara månader efter 675.
Med tekniska specifikationer nästintill identiska med Brutale 675, förutom en motor med längre slag och fullt justerbar fjädring, lovar Brutale 800 mycket. Den framstår som väldigt liten, något som var ett orosmoment initialt. Jag som är över 185 centimeter lång brukar tycka att små motorcyklar känns krampaktiga. Som tur är det inte fallet med Brutale 800. Körställningen är rymlig och hojen känns lätt. MV Agusta säger att 800-kubikaren väger 167 kilo, exakt samma som Brutale 675, men har tolv hästkrafter och tio newtonmeter mer! Det syns bara inte.
Med Brutalen inställd i N-läge märks inga av de mappningsproblem som märktes vid första provkörningen av F3. Gasresponsen har en viss fördröjning innan effekten kommer, men sedan drar den rent och vid jämn gas märks ingen tvekan.
Utanför staden på bergsvägarna ändrar Brutale karaktär. Om Triumphs lilla radtrea är avslappnad men gillar uppmuntran är MV Agusta-motorn aggressiv, som om den uppmanar dig att varva. Den är mer abrupt än Triumph-motorn och ivrigare, vilket gör att du måste koncentrera dig mer när du kör. Accelerera hårt på någon av de tre första växlarna och framhjulet lyfter. Det gäller att vara väldigt försiktig på första växeln ur rondeller eftersom för mycket gas kan leda till ofrivilliga bakhjulsrepor. Samma sak kan hända över gupp på vägen. MV menar allvar när de kallar den för en ”professionell motorcykel”. Tack och lov håller chassit vad motorn lovar.
Italienska motorcyklar kommer ofta med samma fjädringsinställning – stenhård. Brutalens dämpning är okaraktäristiskt fulländad. Där konkurrenten Street Triple är åt det mjukare hållet är MV:n sportigare inställd, men det känns perfekt för snabb körning på gata och jag har inget att klaga på över huvud taget. Detsamma gäller bromsarna som, även om de saknar ABS, presterar på topp.
MV Agusta Brutale 800 är inte en motorcykel för ovana motorcyklister eftersom effekten kommer ganska brutalt och detta, tillsammans med den låga vikten, kan göra den övermäktig på ojämna vägar. Den aggressiva karaktären gör den definitivt spännande att köra, vilket är exakt vad vi förväntar oss av en MV Agusta.
Plus: Intensiv körupplevelse för de som behärskar den. Underbar motor och följsamt chassi.
Minus: Inget för nybörjaren. Fördröjning i gasresponsen.
Publicerad i Bike nummer 2 2013
Text: Jon Urry
Foto: Milagro
Gilla detta:
Gilla Laddar in …
Relaterade