Passion och teknik är två ledord för nya Rivale. MV Agusta har satsat på ett modernt uttryck samtidigt som själen i allra högsta grad är närvarande.
Den trecylindriga hojen på 798 kubik ser både hög och kort ut vid första mötet och man sitter mer på motorcykeln istället för i. Motorn har ett härligt mekaniskt ljud och när jag blivit hemmastad i sadeln får jag höra den verkliga skönsången när jag varvar ur den, något som blir så pass beroendeframkallande att jag vill göra det om och om igen.
Rivale väger bara 178 kilo och med 125 villiga hästkrafter finns det alltid effekt tillhands. Motorn är för övrigt densamma som i Brutale och Dragster.
Rivale fungerar till det mesta men bäst trivs den på mindre asfaltsvägar med hög kurvdensitet. Här rör den sig kontrollerat och elegant och bromsarna från Brembo biter riktigt bra, även ABS-systemet övertygar.
Traction controlen är ställbar i åtta steg och du kan även välja tre motorlägen (standard, sport och rain). Det finns även möjlighet att konfigurera ett fjärde ”custom-läge” utifrån eget tycke och smak, där vridmoment, varvalsbegränsning, motorbroms och gasrespons kan justeras.
Uppväxlingarna assisteras av quickshifter, vilken även kan stängas av via instrumenteringen om så önskas. Displayen är heldigital, intuitivt och innehåller all väsentlig information du kan behöva.
Vid aktiv körning är cykeln både harmonisk och balanserad, men vid höga hastigheter kan den bli lite nervös i styret och en styrdämpare hade inte suttit fel. Eftersom hjulbasen endast är 1 410 mm har MV tagit fram en sving som är lång i förhållande till cykelns längd, för bättre stabilitet och fäste. Fram sitter en USD-gaffel från Marzocchi som förutom förspänning även har separat ställbar kompression och retur. Bak sitter en progressiv dämpare från Sachs, även den fullt justerbar. Fjädringsvägen har även ökat en aning på Rivale 800 sett till modellsyskonen och är nu 150/130 mm fram respektive bak.
Efter några dagar ihop börjar jag och Rivalen att lära känna varandra, efter att ha avverkat allt från grusvägar till motorväg. Utseendet och utstrålningen gör att hojen sticker ut och det är något jag själv värdesätter. Baklyset bestående av LED-ramper syns verkligen och det samma gäller belysningen i handtagsskydden där även blinkers har monterats. Backspeglarna sitter monterade i styrändarna och med dessa utfällda blir ekipaget rejält brett, men de fungerar samtidigt bra med den upprätta körställningen. Den lilla hållaren till registreringsskylten bak är pricken över i. Slutljuddämparen med tre pipor liknar exklusiva orgelpipor, men det är också musik de trollar fram.
MV Agusta Rivale utger sig inte för att vara en alltiallo-hoj och det finns bättre alternativ för längre transporter. Med en bensintank på 12,9 liter blir det frekventa besök på bensinstationen. Speciellt med tanke på de underhållande köregenskaperna.
Att placera Rivale 800 i ett bestämt fack är inte lätt. Den motardinspirerade modellen bjuder på säregen design, underhållande köregenskaper och oavsett var den placeras kommer den att göra bra ifrån sig.
Söker du en stilsäker och underhållande hoj med mycket känsla och karaktär är Rivale 800 ett kul alternativ. Så länge du inte tänkt ge dig iväg på några touringuppdrag.
Plus: Motor, ljud och design som sticker ut. Underhållande köregenskaper.
Minus: Liten bränsletank. Inget för touring.
Publicerad i Bike nummer 9 2014
Text: Stig-Roar Martinsen
Foto: Joachim Hansen