MV Agusta har presenterat Rush 1000 – en ny modell för dig som har bråttom – med Brutale 1000 RR som bas, konstruerad för att bland annat erbjuda dragracing-snabb acceleration.
Modellens fyrcylindriga radmotor på 998 kubikcentimeter använder radiella ventiler och vevstakar av titan och uppges utveckla 208 hk vid 13000 varv/minut i standard homologeringsform (över 212 hk med icke-homologerat avgassystem och uppdaterad ECU) och 116,5 Nm vridmoment som bäst vid 11000 varv/minut. Här finner vi MVICS (Motor & Vehicle Integrated Control System) med åtta bränslespridare (4 lågt placerade bränsleinsprutare från Mikuni + 4 övre bränsleinsprutare från Magneti Marelli med ökat bränsleflöde). Motorstyrenheten kallas Eldor EM2.10, Ride-by-wire-systemet kommer från Mikuni, och på plats sitter en vridmomentskontroll med fyra motorprogram. Den påkostade motorcykeln kommer även med Traction Controll med 8 nivåer + av, wheelie Control, elektronisk Quickshifter (upp & ner), och 6-stegad växellåda av kassettmodell. Bromsarna kommer från Brembo medan Öhlins står för den fullt justerbara fjädringen (+ Öhlins EC styrdämpare). Torrvikten uppges till 186kg och toppfarten till över 300 km/h.
Produktionen av MV Agusta Rush 1000 planeras att starta under de kommande månaderna.