Sverige är på god väg att nå de uppsatta målen om 220 döda i trafiken till 2020. I fjol omkom 266 personer på de svenska vägarna, vilket kan jämföras med 591 döda år 2000.
Men målet i den så kallade Nollvisionen kan nu skärpas rejält. En ny EU-förordning säger att medlemsländerna ska halvera antalet trafikdöda till 2020, med utgångspunkt från 2010 års siffror.
Dödstalet justeras då från 220 till 133. Det berättade Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, för Vi Bilägare tidigare i höstas.
– Då är vi inne i något mycket svårare, sa Tingvall. Fordonsutbytet är det som ger störst effekt. Det ger tio färre omkomna per år.
Fler döda i år
Hittills har 2011 varit ett dystert år för vägtrafiken. Till och med augusti omkom 229 personer, jämfört med 178 döda för samma period under 2010. Claes Tingvall igen:
– Det är ingen tvekan om att fler kommer att dö under 2011 jämfört med 2010. Något annat skulle vara ett under. Det skulle krävas en finanskris eller massor med snö.
Claes Tingvall menar att 2010 var ett annorlunda år som var ”bättre än vad det borde ha varit”. Trots stora mängder snö i början av året är förbättringen med 92 färre döda jämfört med 2009 svår att förklara, enligt Tingvall.