Brittiska Norton har under flera års tid setts till i Superbike-klassen på Isle of Man med motorcyklarna SG1, SG3, SG4 och SG5. Dessa har varit tillverkarnas testbänkar för att ta fram ett ultimat paket som kan utmana de mest exklusiva sporthojarna på marknaden. 118-åriga Norton tog sig an detta utan att ha de finansiella musklerna som konkurrenterna. Men det kanske mest kritiska var att det gamla motorcykelmärket inte var i närheten av de andra tillverkarnas erfarenhet av modern racing.
Norton som är baserade i pittoreska Donington Hall i England skred till verket med en tydlig vision. Att de själva inte varit en del av de senaste 50 årens utveckling på racerbanorna var en uppenbar nackdel. Men ledningen för projektet valde att se det på ett annat vis. I planeringsstadiet kunde de nämligen välja och vraka fritt mellan olika motor- och ramkonstruktioner medan de etablerade sporthojstillverkarna mer eller mindre låst sig vid en typ.
Ett av de första stegen var att välja motor. Valet föll på en V4-konstruktion eftersom den visat sig nära nog optimal när det gäller prestanda och effektiv paketering. Innan Norton utvecklade sin egen motor stoppade de en Aprilia-spis i sitt utvecklingschassi. Detta för att få elektronik, ramgeometri och stötdämpare att jobba tillsammans utan att behöva oroa sig över en trilskande motor runt den krävande TT-banan.
När den sexaxliga IMU-enheten från Bosch fogat sig efter Nortons syn på traction, launch och wheelie control och när den slutgiltiga ramgeometrin mer börjat falla på plats kunde utvecklingen av en egen motor börja. Målet var hela tiden 200 gatlegala hästkrafter och för att inte överlasta kraftkällan valde Norton att jobba med en större slagvolym.
En 1200 kubik stor V4 började byggas i tillverkarens egna lokaler i Donington Hall med hjälp av motorspecialisten Ricardo. Med deras hjälp lyckades Norton producera en toppmodern V4:a med 72 grader mellan cylinderbankarna. Maxvridet är 130 newtonmeter vid 10 000 varv och 200 hästkrafter nås vid 12 500 varv. Kraften förs vidare av en sextstegad växellåda av kassettyp som styrs med dubbelverkande quickshifter.
Ram och sving har frästs fram och svetsats ihop av de mest tåliga aluminiumblandningarna. RR-versionen, vars kolfiberkåpor inte fått en spegelblank kromad yta som hos SS, har en något mer racemässig chassikonstruktion. Gemensamt för båda motorcyklarna är att chassit utvecklats under Nortons fem år i högsta klassen på Isle of Man TT. För att mäkta med en snittfart av 131 miles per hour som toppnotering under förra året har stabilitet varit ett av ledorden. Att Norton funnits på plats under Isle of Man TT de senaste åren har gett dem bra möjligheter att utveckla en minst sagt unik motorcykel i mycket krävande förhållanden. Men Isle of Man TT:s liberala syn på klassificering av motorcyklar och dess legendariska status har även hjälpt Norton på traven med att återlansera sig som en av världens topproducenter av exklusiva sportmotorcyklar.