Brittiska Norton har under flera års tid setts till i Superbike-klassen på Isle of Man med motorcyklarna SG1, SG3, SG4 och SG5. Dessa har varit tillverkarnas testbänkar för att ta fram ett ultimat paket som skulle kunna utmana ikoner som Yamaha R1, Ducati Panigale och Hondas Fireblade. Detta trots betydligt skralare resurser sett till pengar men framför allt tid eftersom Nortons moderna verksamhet är relativt nystartad.
Ett av de första stegen i projektet var att välja motortyp. Valet föll på en V4-konstruktion då den visat sig nära nog optimal när det gäller prestanda och paketering. Innan Norton tog tag i utvecklingen av sin egen motor stoppade de en Aprilia-spis i sitt utvecklingschassi för att få elektronik, geometri och dämpare att jobba tillsammans utan att behöva oroa sig över en trilskande motor runt Mountain course.
När den sexaxliga IMU-enheten från Bosch fogat sig efter Nortons syn på traction, launch och wheelie control och när den slutgiltiga geometrin mer börjat fall på plats kunde utvecklingen av en egen motor börja. För att inte överlasta kraftkällan trots målet på 200 hästkrafter valde Norton en större slagvolym. En 1200 kubik stor V4 började byggas i tillverkarens egna lokaler i Donington Hall. Under viss konsultation av kunniga motorbyggare lyckades Norton med uppdraget att producera en toppmodern sporthojsmotor i Storbritannien.
Redan nu har samtliga 200 exemplar av SS-versionen sålts slut trots en prislapp på 44 000 pund. Den som har råd att skiljas från 28 000 pund kan däremot fortfarande lägga vantarna på en av de 250 RR-hojar som kommer byggas.