Enligt Aprilia ska Rally-versionen av CapoNord i princip inte gå att stoppa. Det här är tänkt att vara en motorcykel som ska passa för touring, offroad och även lättare körning i skog och mark.
I mångt och mycket påminner den här modellen om grundversionen av CapoNord. Fortfarande är motorn en V-twin på 990 kubik och ramen är tillverkad av aluminium/magnesium. För övrigt har Rally-versionen utrustats med en hel del nytt. Bromsarna är helt nya liksom den modifierade körställningen, skyddsdetaljerna som ska skydda kåpor, oljesump och motorkåpor från stenskott, stötar och slag. Dessutom är fjädringskomponenterna av ny modell som ska erbjuda bättre justeringsmöjligheter. Marzocchi-framgaffeln erbjuder längre fjädringsväg än tidigare.
Vidare så har framdrevet fått en kugg mindre till antalet. Dessutom har ettans växel fått en lägre utväxling än tidigare. Detta för att förbättra accelerationen.
Läs mer om den helt nya EVT 1000 CapoNord Rally på Aprilias officiella hemsida.