Ducatis helt nya glidare XDiavel är tillverkarens första hoj med remdrift. Den har ett betydligt mer avslappnat, om än elegant, formspråk än den gammel-Diavel vi känt sedan 2011.
Motorn är en nyutvecklad v-twin på 1262-kubik som når maximala vridet 128 newtonmeter redan vid 5 000 v/min. Max effekten är cirka 160 hästkrafter och hela motorn är konstruerad för att se stilren ut, vattenpumpen har exempelvis placerats så att inga ledningar till kylarvätskan ska vara synliga.
Både ram och sving är rörkonstruktioner. Fjädringen är fullt justerbar och och fotpinnarna kan placeras i fyra lägen. Passageraren kan luta sig mot ett ryggskydd som följer med i standardutrustningen.
Hojen har en nedläggningsvinkel på 40 grader, vilket inte är fy skam i cruisersegmentet. Det bitiga bakhjulet är 240 millimeter brett. Bromsarna har kruv-ABS och Monobloc-ock från Brembo. För snabbare starter finns Ducatis egna DPL-launch control.
Diskutera: Vad tycker du om Ducati XDiavel?