En ny elhoj är på väg att se dagens ljus vid namn Fuell Fllow. Låter någonting bekant med namnet? Jo, såklart, det är entreprenören Erik Buell (Buell Motorcycles) som är på gång igen. Och han följer strömmen med att presentera en elektrisk motorcykel, tänkt i första hand för storstaden och som city-bike men med upp till hela 42 hästkrafter. Vi som känner till Erik Buells tidigare skapelser blir inte förvånade över några spännande idéer och innovativa designlösningar. Till att börja med är batteriet en monocouqe-konstruktion som även dubblerar som bärande ram till vilken både svingarm och gaffelkrona är monterade.
Fllow har bagagekapaciteten och de praktiska egenskaperna som hos en stor skoter, men ser ut och känns som en mellanstor motorcykel. Den ska vara kvick och smidig genom tät trafik men accelerera som en motorcykel. Räckvidd i stadstrafik ska vara upp till 24 mil. Batteriet är på 10 kWh och 400 Volt och motorns effekt är på 47 hästar i fulleffektsversion och 15 hästar för A1-klassning. Laddtid med CCS-laddare ska gå på korta 30 minuter.
Motorn, som är placerad i bakhjulet (navmotor), har har ingen mekanisk bakbroms utan endast elektroniskt styrd regenerering. Framhjulet däremot har konventionell hydraulisk broms. 180 kilos vikt får anses ok gentemot den smala konkurrensen och är i nivå med exempelvis en Yamaha MT 07.
Fllow är designad på ett modulärt sätt för att möjliggöra framtida uppgraderingsmöjligheter. Batteripaketet, bakhjulsmotorn och snabbladdningsuttaget ska kunna uppgraderas efter önskemål. Den anslutna instrumentpanelen kommer också få regelbundna uppdateringar, så att Fllow alltid har tillgång till den senaste tekniken. Man kan till exempel börja med en 15 hästars Flow-1 och uppgradera till full effekt 47 hästars Flow-1S när det tunga körkortet är på plats!
Enligt Fuell behövs 3000 stycken förordrar för att kunna dra igång projektet och de första enheterna kan i så fall börja levereras under början av 2024. En klart spännande resa som vi på Bike självklart följer.