Harley-Davidsons nya motor kanske ser likadan ut som TC88-motorn men har över 700 nya delar. De enda orörda delarna ligger I överdelen av motorn, så som cylindrar, vipparmar, vipparmshus med mera.
En luftkyld motor har mer mekaniskt slammer än en vätskekyld och därför har H-D jobbat hårt för att få bort onödiga decibel. Samtidigt gäller det för H-D att få ett motorpaket som håller stången mot japanernas custommaskiner på alla plan. Med 1584 kubikcentimeter (96 kubiktum) är man visserligen fortfarande bland de mindre i cruisergänget där det är 1800 till 2300 kubikcentimeter som gäller för att vara värst och störst.
Den nya motorn är fortfarande synbart identisk med den gamla. Det är fortfarande en luftkyld, 45-graders V-twin med kamaxlar i blocket och stötstänger. TC96- och TC96B-Motorn kommer att sitta i alla big twin Harleys. Den sexväxlade låda som lanserades i 2006 års Dyna-modeller sitter nu även den i samtliga stora Harleys.
Nya motorpaketet levererar 17 procent mer vridmoment än Twin Cam 88 på 1440 kubikcentimeter och kommer från och med nu enbart att finnas med elektronisk insprutning (ESPFI). Den sexväxlade ”Cruise Drive”-lådan har fått lättare komponenter för smidigare och tystare växlingar, större lager för högre driftsäkerhet och helical-drev som optimerats för att matcha motorns högre vridmoment och minska ljudet. Den sjätte växeln minskar varvtalet med 11 procent vid motorvägsfart.