Det som skiljer den här studien från vissa tidigare är att den gjorts med hjälp tekniska hjälpmedel som monterats på 100 deltagares motorcyklar istället för att bygga slutsatserna på utsagor från poliser, vittnen och förare.
Motorcycle Safety Foundation och Transportation Institute står bakom undersökningen och de samlade in data med hjälp av GPS, accelerometrar, gyron, video och radar. Det är den amerikanska tidningen Motorcycle news som har gått igenom studien och sammanfattat den i nio punkter.
Efter 589 019,9 körda kilometer och en snitttid av 1 år på vägarna hade 30 av de 100 deltagarna kraschat, så här blev utfallet:
Åldern på förarna var 21 till 79 år, 41 ägde en cruiser, 38 körde en touring och 21 körde vad rapportförfattarna kallar sportmotorcyklar. Erfarenheten som motorcyklist spände mellan 1 månad och 50 år.
Även om beskrivningarna är lite vaga understryker studien mycket av det som redan är känt: Krascher i låg fart utgör basen för sådan här statistik och kurvor samt korsningar är problemområden. Den visar också vikten av att vara uppmärksam på andra trafikanter.
Här är några utdrag ur studiens slutsatser:
Manövrar i låg fart är ett problem. De orsakas ofta av oförmåga att hålla balansen vid start, stopp och U-sväng.
Korsningar är farliga. Ouppmärksamma förare kan ofta beskyllas men det gäller att vara medveten om att du som motorcyklist är relativt svår att få syn på. Att bedöma hastigheten på en motorcykel kan även vara besvärligt för en bilist.
Att köra in i ett annat fordon bakifrån är vanligare än du tror. För kort avstånd och oförmåga att uppmärksamma stannade trafik i tid är vanliga anledningar. Dåliga kunskaper om nödbromsning och så kallad ”target fixation” spelar även en roll här.
Ouppmärksamhet, dålig förmåga att hantera motorcykeln och bristfällig kunskap ökar risken för krasch nio gånger enligt studien. Dessa faktorer spelar en roll i samtliga listade scenarion.