Till 2024 presenterar Suzuki ännu en modell i V-Strom-serien, nämligen helt enkelt basmodellen Suzuki V-Strom 800. Grundmodellen följer upp de mer offroadbetonade succéerna, V-Strom 1000 DE och V-Strom 800 DE. Dessa båda har terrängvänliga 21 tums framhjul och där V-Strom 800 får ett sportigt 19 tums framhjul och biffiga radialmonterade fyrkolvsok. Även fjädringen och sadelhöjden är lägre vilket leder oss in på att V-Strom 800 alltså är en mer asfaltsbetonad maskin än sina DE-bröder. Motor och ram är densamma som 800 DE vilket betyder en 270-graders tvåcylindrig radmotor på 776 kubik, 84 hästkrafter och 78 Newtonmeter. Motorn har dubbla balansaxlar och vår erfarenhet visar en extremt lugn och skön motorkaraktär med massor av punch från lågvarv. Suzuki har försett nya V-Strom 800 med tre olika körlägen, ”low rpm assist”, avstängningsbar traction-control, dubbelverkande quick-shifter och ett ABS-system med två olika lägen. En negativ slirkoppling ger dig både en lätt och fin känsla i kopplingshanden, samtidigt som bakhjulet inte studsar vid kraftig motorbroms.
Ramen består av en överliggande stålkonstruktion med motorn som bärande element och en skruvad bakram av aluminium. Jämfört med Suzuki V-Strom 800 DE så är sadelhöjden 30 millimeter lägre, styret 13 millimeter lägre och 23 millimeter längre fram. Fotpinnarna sitter 7 millimeter högre och 14 millimeter längre bak. Dessa tillsammans ger en sportigare körställning med mer känsla för vad framhjulet har för sig. Däckdimensionerna är rimliga 110/80-19 fram och 150/70-17 bak.
Suzuki V-Strom 800 kommer i tre färger, blå, svart, grön, svenskt pris är inte släppt ännu men man kan ju gissa på en något billigare modell än den lite lyxigare 800 DE som kostar 124 900 kronor. Lite fina bilder hittar ni i nedan galleri.