Den nya Tigern har förvisso hög markfrigång och hasplåtar men Triumph gör klart att det är en allroundhoj – inte en offroadhoj. Detta understryks av att framhjulet ”krymper” från 19 till 17 tum.
Motorn är en rak trecylindrig historia på 1050 kubik som hämtats Speed Triple. Här har den dock fått sänkt toppeffekt till förmån för mäktigare vridmoment över hela registret. Högre utväxling och nytt insprutningssystem från Keihin är andra nyheter.
Chassit, med fullt justerbar, inverterad 43 millimeters Showa-gaffel, är helt nytt. Enligt uppgift ska Tiger vara lättast i klassen, en torrvikt runt 190 kilo verkar troligt… ”Balans och körglädje” har prioriterats men ergonomin har också fått sig en rejäl översyn. Vindskyddet uppges vara förbättrat medan vibrationerna ska ha minskat tack vare gummiupphängda fotpinnar och handtag.
Hojen finns hos handlarna innan året är till ända.