KTM har lanserat en helt ny era av elektronisk koncept, med bland annat pekskärmsinstrumentpaneler V80 (vertikal 8-tums) och H88 (horisontell 8,8-tums), nya styrreglage-knappar och en ny uppkopplingsenhet, vilket sägs ta dess människa-maskin-interaktion till en helt ny nivå av användbarhet.
Den 1280 x 720-upplösta TFT-instrumentpanelen har en nyutvecklad induktiv pekskärmsfunktionalitet, med skärmteknik som har beläggningar som ska motverka reflexer, fingeravtryck och bländning. Detta ska i sin tur göra gränssnittet mer synligt från alla vinklar, medan en massiv färgåtergivning på 256 000 färger – jämfört med tidigare 65 000 – ska ge bättre detaljrikedom i alla ljusförhållanden.
Den induktiva pekskärmen sägs möjliggöra sömlös och enkel åtkomst till information, oavsett väder eller skyddsutrustning. Skärmen reagerar på inputs både med och utan handskar. Genom pekskärmens och de virtuella knapparna ska åtkomst ges till funktioner som att slå på värmehandtag, förarvärmesäte och dimljus beroende på modell.
Skärmen erbjuder också fler anpassningsalternativ, med konfigurerbar delad skärmfunktion med fem tillgängliga layoutalternativ. Detta stöds av förinställda skärmalternativ, vilket gör att föraren kan välja mellan adaptiv farthållare, kartnavigering, telemetri, favoriter eller musik som sin huvudsida – tillsammans med en reducerad, enkel vy.
Dessutom har styrenhetens knappar blivit helt omarbetade. Den har nu en dedikerad Ride Mode-knapp, en ny 5-vägs joystick och bakåtknapp, nya knappar för farthållare, ny A/M-knapp (automatisk/manuell) för AMT-modeller, ljus- och tändningsbrytare samt nya paddelknappar som är anpassningsbara för modeller utan AMT. De nya knapparna är också bakgrundsbelysta, och med grafik placerad i optimala och vad som sägs vara logiska positioner ska det vara enkelt att hitta rätt under alla körförhållanden.
Offline-kartnavigering är nu integrerad i motorcykelns uppkopplingsenhet och erbjuder realtidsnavigering utan behov av synkning eller anslutning till en mobiltelefon. Detta möjliggör aktiv ruttguidning och ruttplanering, tillsammans med A-B-rutter, förprogrammerade intressanta platser och mer.
Att hålla kontakten med omvärlden utanför hjälmen har blivit ännu enklare tack vare en uppgraderad CCU3.0-uppkopplingsenhet med 32 GB lagringsutrymme och 3 GB RAM som kör operativsystemet Android Automotive. Detta möjliggör IoT-anslutning med eSim, GPS-antenn, Bluetooth och Wi-Fi.
CCU3.0 säkerställer sömlös återanslutning med din smartphone vid varje tändningscykel, vilket gör att förare kan fortsätta där de slutade i sin musikapp på delad skärm – nu med albumomslag – och få tillgång till hela sin kontaktlista från telefonen.
Med detta nya tillvägagångssätt uppges det bli mycket enklare att uppdatera funktioner och egenskaper.
Inledningsvis kommer alla uppdateringar att göras via KTM-återförsäljare, men i framtiden även trådlöst direkt till motorcykeln.