Live från Valencia! Just nu visar Triumph upp sin nya Street Triple för en samlad världspress på spanska Circuit Ricardo Tormo. Bike är på plats för den spännande lanseringen och kan nu för första gången visa er bilder på nya Street Triple. Det handlar om en till stora delar ny hoj men med samma busiga DNA som genom alla tider. Street Triple kommer som 23:a i tre olika versioner; Street Triple R, Street Triple RS och Street Triple 765 Moto2™ Edition. Alla modeller delar samma ram och svingarm där svingen är helt ny. Grundmotorn är densamma i alla tre modeller, baserad på Triumphs erfarenheter som motorleverantör till MOTO2-klassen, men har olika trimningsgrad. R har 120 hästar vid 11 500 varv, RS och MOTO2 har 130 hästar vid 12 000 varv. Vridmomentet på 80 newtonmeter vid 9 500 varv är samma på alla tre. Motorerna har fått nya kolvar och höjd kompression samt nya vevstakar, kolvbultar, ventiler och kamaxlar med högre lyft. För att göra den nya kraften ännu mer tillgänglig har nya Triumph Street Triple fått tätare stegad växellåda och lägre slututväxling. Fulltankad vikt anges till låga 188 kilo.
Vad skiljer mer de tre olika modellerna då förutom motorn? Kort och gott fjädring och bromsar. Alla modellerna har fullt justerbara framgafflar och stötdämpare och fina bromsar från Brembo. Street Triple R med Showa-komponenter fram och bak samt Brembo M4.32 Monobloc-bromsar fram. Street Triple RS kommer med en Öhlins bakstötdämpare som kompletterar Showa-gaffeln som pryds med finaste Brembo Stylema bromsok fram. MOTO2-modellen lyxar till det med att även erbjuda Öhlins framtill där även styret är annorlunda. Ett clip-on som sitter 80 millimeter lägre och 50 millimeter längre fram, allt för att förbättra känslan för framdelen och göra modellen redo för racingbanan! MOTO2-versinen har även många kåpdelar i kolfiber och pryds med MOTO2-loggan på strategiska ställen.
Som man kan vänta sig från så moderna maskiner kommer Street Triple-familjen med kompletta elektroniska förarhjälpmedel på alla tre modeller med lutningskänslig ABS och traction-control samt olika körlägen och quick-shifter upp och ned. Givetvis går det att koppla upp mobilen mot de fina TFT-panelerna. Och vi har sparat det bästa till sist, priset! För en sådan hoj som redan på pappret verkar otroligt körglad och rolig har Triumph lagt sig på en klart rimlig nivå.
Street Triple R, 112 900 kronor.
Street Triple RS, 129 900 kronor.
Street Triple 765 Moto2™ Edition, 159 900 kronor.
Tyvärr får vi inte möjlighet till provkörning nu under pressvisningen, det får vänta tills senare tillfälle. Under tiden får vi njuta av lite vackra bilder i nedan galleri.