I mitten av februari kunde vi rapportera om Transportstyrelsen förslags om ändrad uppkörning som gått ut på remiss. Redan nu, två månader senare, har den nya föreskriften gått igenom. Ett av två manöverprov tas bort, förhoppningen är att övningskörare ska spendera mer tid i trafiken istället för krypkörning på en parkering. Banan som behållits är den som ansågs vara enklast att lära in och köra med olika typer av motorcyklar.
– Idag lägger många väldigt mycket tid och kraft på lågfartsövningar på bana jämfört med övningar i trafiken. Man måste givetvis kunna hantera motorcykeln säkert i lågfart också, men vi ser att andra övningar i trafik har större påverkan på trafiksäkerheten, säger Olof Stenlund på väg- och järnvägsavdelningens behörighetsenhet.
Man hoppas även att detta innebär att förarens längd och vikt blir mindre avgörande för provresultatet. Det nya körprovet börjar gälla den 1 maj, du kan läsa om det i sin helhet här.