Med en torrvikt på 189 kilo och en toppeffekt på 180 hästkrafter vid 8900 varv per minut får The Beast blixtrande prestanda; 0 – 200 skall enligt KTM själva klaras av på 7,2 sekunder (vilket för övrigt är 3 tiondelar snabbare än vi uppmätt Kawasaki ZZR1400).
Maximalt vrid är 144 Newtonmeter, vid vilket varv är ännu inte specificerat, med redan vid 2500 varv har föraren 100 Newtonmeter att leka med.
Effekt och vrid finns i överflöd, trots det har den 1301 kubik stora twinnen ett serviceintervall på 1500 mil. Borr/slag är 108/71 millimeter.
Bland de elektroniska finesserna hittar vi olika körlägen, ABS med supermoto-läge, traction control och ride-by-wire.
På hårdvarusidan är är SuperDuke R lika fullmatad. Fullt justerbara chassikomponenter där USD-gaffeln från WP mäter hela 48 millimeter. Enkelsvingens bakaxel är ännu grövre – 50 millimeter.
Missa inte provkörningen av KTM SuperDuke R i Bike Katalogen som finns i butik från 3 december. Givetvis kommer vi också att rapportera direkt från Spanien – håll koll på Redaxbloggen.
Fler bilder på SuperDuke R hittar du via länken i högerspalten.