2021 års BMW S 1000 R – baserad på sporthojen S 1000 RR sportsbike – har fått ett uppfräschat utseende och ett antal nya tekniska funktioner.
Motorn är uppdaterad för att matcha den gällande Euro5-normen. Radfyran på 999cm3 uppges erbjuda 165 hästkrafter som bäst vid 11000 varv/minut och maximalt 114 Newtonmeter vridmoment vid 9250 varv/minut.
Modellen har även fått ny lättare och tystare växellåda och koppling tillsammans med en lättare och mer slimmad ram.
Nya S1000R har en uppdaterad assisterad slirkoppling och är nu tillgänglig med vridmomentkontroll (MSR) för första gången på modellen. Ram och svingarm är nu direkt relaterade till RR-maskinen och är betydligt lättare än den tidigare versionen av denna maskin.
Den nya ramen kallas ”Flex Frame” som innebär att motorn får en mer bärande roll än tidigare. Designen uppges även ge bättre stabilitet vid kurvtagning, i synnerhet under häftiga nedlägg. Den nya ramen är också smalare vid mittpunkten, vilket gör körpositionen mer slimmad och bekvämare än tidigare.
TFT-instrumenteringen är hämtad direkt från RR, vilket innebär att den har en 6,5 TFT som är lätt att läsa och tydligt utformad. Instrumenteringen erbjuder ett antal uppdaterade eller helt nya körlägen.
Motorcykeln kommer som standard med traction control, ABS Pro med kurvfunktioner och de tre körlägena Rain, Road och Dynamic. Det fullt konfigurerbara Dynamic Pro-läget finns också med ett bredare utbud av inställningsalternativ som en del av Riding Modes Pro-tillvalet. Med Riding Modes Pro har nya S 1000 R också motorbromsreglering i kombination med vridmomentkontroll (MSR) och Power Wheelie-funktionen. Som en del av alternativet Riding Modes Pro stöder Dynamic Brake Control (DBC) dessutom föraren under nödbromsmanövrers. S1000R kommer också med en ny strålkastare och bakljus av LED-modell som standard, där kurvbelysning finns som tillval med Headlight Pro-paketet.
Pris från 155.600 kronor