Men modellen har inte bara effekt i överflöd utan också ett rejält tilltaget elektronikpaket. Modellen kommer både med en sport-ABS, som endast uppges väga 2,5 kilo mer än det konventionella system som övriga modeller använder, men också med ett avancerat antispinn-system som tillbehör.
När det gäller vikten är 204 kilo fulltankad vikt, torrvikten anges till 183 kilo. ABS-versionen uppges väga 206,5 kilo fulltankad.
Notera den assymetriska designen av ljuset på modellen, vilket för tankarna till en enduranceracer. Modellen är för övrigt designad av gotlänningen Ola Stenegärd.
Kommer vi nu att få se en S 1000 RR upp på Gotland Ring inom en inte alltför lång framtid, Ola?
Provkörning är att vänta till sensommaren, och den första leveransen till kund lagom som en julklapp. För fler bilder klicka på länken nedan till vårt bildspecial om modellen.
Vad tycker och tror du om S 1000 RR? Kommentera här nedan!