Motorn har de minsta dimensionerna i sin klass och hojen har hämtat mycket tekniska lösningar från MotoGP-racern RC211V.
En av de viktigaste uppgifterna för ingenjörerna på Honda var att få ner vikten och de har totalt plockat bort två kilo genom den nya motorn och totalt åtta kilo på hela hojen.
Hjulbasen har kortats 22 millimeter vilket bäddar för en otroligt snabbstyrd hoj och CBR600RR har till och med hämtat inspiration till front- och sidokåpornas design från jaktplans och Formel-1bilarnas vingar och fenor. Detta för att på ett optimalt sätt kunna leda vinden runt motorcykeln.
Maxeffekten på 118 hästkrafter nås vid 13500 varv och det maximala vridmomentet 66 newtonmeter vid 11250 varv. Den mest imponerande siffran är dock torrvikten som är otroligt låg: 155 kilo.
Modellen kommer i fyra olika färgalternativ; röd, grafitsvart, vit/blå samt vit/svart/grå.
Håll utkik i Bike för mer information och kommande provkörningar av Hondas nya bålgeting!