2016 visade Ducati upp sin första adventurehoj, eller travel enduro som de själva kallar den. Multistrada Enduro kom då som en 1200-kubikare.
Idag är den uppdaterade motorn på 1262 kubikcentimeter. 158 kusar skjuts ut ur motorn som har fått variabla kammar som lanserades av Ducati förra året på Multistradan.
Kombinationen av den större cylindervolymen och den variabla timingen på kamaxlarna ska göra den mer lättkörd än tidigare. Kurv-ABS, Tractioncontrol, wheeliecontrol och Vehicle control är standard från fabrik. Dubbelverkande quickshifter underlättar körning med hojen, framför allt när grusbuset inträffar.
För den som vill köra långt och länge i skogarna eller utanför det inslagna spåret har fabriken utrustat hojen med en 30-liters tank som borgar för en räckvidd på drygt 45 mil. Hjuldimensionerna på 19 tum fram och 17 tum bak gör att det finns ett brett sortiment på däck för den som inte vill hålla sig till asfalten endast.
Motorcykeln har fått en uppdaterad förarmiljö i form av att allt är lägre på den så som tyngdpunkt, sadel och styre. Instrumenteringen kommer i form av en 5 tums TFT-skärm med uppkopplingsmöjlighter till Ducatis Multimedia System via bluetooth. Multstrada Enduron är kompatibel med Ducatis nya app, Ducati Link. Det är en app till din smartphone som gör det möjligt för dig att ställa in motorcykeln via appen vad det gäller last och Ride Modes och där du kan göra personliga inställningar efter tycke och smak.