Enligt Ducati själva är nya XDiavel V4 den perfekta motorcykeln för dig som vill kombinera prestandan från V4 Granturismo-motorn med en avspänd körställning och viss mån av komfort. V4-motorn på 1158 kubik är ett veritabelt monster med 168 hästar vid 10750 r/min och 126 Nm vid 7500 r/min. Kraften når asfalten via ett 240 mm brett bakdäck och vikten anges till 229 kilo (utan bränsle). Siffror som borde få sporthojsåkarna att bli en aning nervösa, åtminstone vid rödljusen. 0–100 km/h ska gå på under tre sekunder.
Avgassystemet mynnar ut i fyra pipor på högersidan, och tonen ur dem lär vara något alldeles extra – V4 Granturismo-motorn har nämligen sina rötter i MotoGP, om man får tro Ducati. Den är desto närmare besläktad med Desmosedici Stradale-motorn som sitter i Panigale V4 och Streetfighter V4. I XDiavel V4 har motorn cylinderavstängning, och när motorcykeln står still eller körs på låga varv och med låg last är det bara de två främre cylindrarna som jobbar. Rullar man på mer gas startar även de två bakre cylindrarna och motorljudet blir mer högfrekvent. Serviceintervallerna anges till hela 6 000 mil, vilket borde betyda att ägandekostnaderna hålls på en någorlunda dräglig nivå.
Man sitter lågt i sadeln, bara 770 mm från marken, och jämfört med föregångaren XDiavel 1260 är styret lägre och närmare föraren. Komfortnivån ska ha höjts tack vare 25 mm längre fjädringsväg och numera ska även passageraren bakpå kunna föra en dräglig tillvaro. Allt är såklart relativt, men den bakre sittdynan är 30 procent bredare, 50 procent lägre och 25 procent tjockare än tidigare.
Ducati XDiavel V4 är mest tänkt för dem som vill synas (och höras) i stan, men vill man ”utforska motorcykelns dynamiska kvaliteter” lite mer kan man köpa till ett kit som gör det möjligt att flytta fotpinnarna bakåt och på så sätt få en lite mer aggressiv körställning.
Bromsarna har 330 mm stora skivor framtill, och Brembo Stylema-ok. Förutom kurv-ABS, nedläggskänslig traction control och wheelie control finns även tre effektlägen för motorn och fyra körlägen: Sport, Touring, Urban och Wet. Dessutom finns farthållare, quickshifter för både upp- och nedväxlingar samt launch control som gör optimala starter till en barnlek – vilket kan behövas med tanke på det saftiga vridmomentet.
Förutom Black Lava finns nya XDiavel V4 även i färgen Burning Red – båda metallic. På tillvalslistan finns både högre och lägre sadlar, ryggstöd för passageraren, vindavvisare i plexiglas och 48-liters packväskor som gör motorcykeln lämplig även för touringbruk.
Grundpriset är 316 000 kronor och svensk premiär sker i maj.