Kawasaki försöker stärka varumärket Ninja genom att designmässigt dra fler modeller närmare de sportigare motorcyklarna.
Detta är även fallet med Z1000SX för nästa säsong. Sporttourern har nu en vassare design av framkåpan som ger ett sportigare intryck, den är även bredare än tidigare. Vindrutan har blivit högre och den har en dubble-bubble-form.
Mest intressant är införandet av IMU vilket exempelvis ger hojen kruv-ABS. Den numera Euro4-godkända motorn har fått ny ECU vilket ska lett till mjukare effektuppbyggnad.
En ny stötdämpare och ett nytt länkage har sänkt sadelhöjden till 815 millimeter och det ska även bidragit till bättre köregenskaper.
Framljusen är starkare och av LED-typ. Instrumenteringen har större varvtalsmätare och en LCD-skärm för exempelvis hastighet, växelval och shiftlight. Nålen i varvräknaren skiftar även från vitt till rött ljus för att meddela om när det är dags att växla.
Både förar- och passagerarsadel har fått tjockare stoppning och det ska nu bli lättare att montera och ta bort packväskor från motorcykeln. Värmehantag, toppbox och lägre sadel finns på tillbehörslistan.