KTM har presenterat sin nya 890 Duke, där vi finner en hel del godbitar från syskonmodellen 890 Duke R som lanserades förra året.
Den största förändringen är motorn, som har vuxit i både borr och slag från 789 cm3 till 889 cm3. Den nya motorn uppges erbjuda 115 hk och 92 Nm (ytterligare 10 hästkrafter och 5 mer Newtonmeter vridmoment än KTM 790 DUKE) och där den med 20% ökade svängmassan ska säkerställa bättre kurvstabilitet och jämnare motorgång vid lägre varvtal och. Modellen är Euro5-redo.
Elektroniken har fått en översyn med en sexaxlig IMU som ska förbättra körsäkerheten. Precis som tidigare finns det tre körlägen (Rain, Street och Sport) plus ett Track som tillval där du kan fippla med alla inställningar och stänga av olika säkerhetsfunktioner om du så önskar.
Modellen har även fått ett kortare slag för växelpedalen, nya fjädrar hos kopplingen och en uppdaterad quickshifter+ (tillval).
Det uppdaterade bromssystemet kommer med kurv-ABS, 300 mm dubbla bromsskivor och radiellt monterade fyrkolvs bromsok med nya bromsbelägg som sägs ge förbättrad stoppkraft.
KTM 890 DUKE har en bra mix av komfort och stabilitet tack vare uppdaterad och uppgraderad WP APEX-fjädring (43 mm upp-och-ner-vänd open cartridge framgaffel) och gasassisterad stötdämpare bak. Förarergonomin är mindre extrem än hos KTM 890 DUKE R och skapad för att passa många olika former av förare, med en lägre sadelhöjd på 820 mm.
Nya 890 Duke kommer även med LED-belysning rakt igenom, slanglösa hjul, Continental ContiRoad-däck samt KTM myRide App-kompatibilitet.
Svenskt pris från: 113.500 kronor.