Idag ligger inte tillverkarna på latsidan, hela tre nya balla modeller har presenterats nu på eftermiddagen. Sist ut är KTM:s uppdaterade Super Adventure S, en hoj som vi på Bike ska få sätta tänderna i om några veckor på Kanarieöarna.
Det handlar om en kraftigt omarbetad superkryssare, framförallt chassimässigt. Motorn har kunnat placerats längre fram i ramen vilket ger en mer direkt och sportigare körkänsla. Detta har medfört att man kunnat förse hojen med en ny sving för bättre stabilitet. Vidare har sadelhöjden kunnat minskats något för att fler förare ska kunna få sig en orange superbike-offroad mellan benen.
Den största uppdateringen hittar vi på fjädringssidan där en helt nyutvecklad semiaktiv fjädring från WP ska ge dig bommulslik komfort parat med supersportiga egenskaper. Låter för bra för att vara sant? Troligen inte då den senaste generationen aktiva fjädringar verkligen ger oss möjligheten att både ha kakan och äta den. I ett speciellt Suspension Pro-paket (tillval) så kan fram och bakfjädring justeras separat från varandra och förspänningen bak justeras med automatik. Alla elektroniska tillval kan enkelt fås om man väljer extra_allt_paketet, Tech Pack.
På motorsidan är det samma effektiva 160-hästars 1301-kubikare som driver maskinen. Dock uppdaterad till gällande EURO5-krav och faktiskt 1,6 kilo lättare. Nya kolvar och växellåda tillsammans med ett nyutvecklat kylsystem med dubbla kylare ger serviceintervall på 1500 mil.
På elektroniksidan noteras en helt ny 7” stor display, nu börjar det verkligen hända grejer på instrumentsidan. En ny knappsats på vänster styrhalva sörjer för en enkel och intuitiv hantering av alla systemen ombord, inklusive en adaptiv farthållare utvecklad i samarbete med Bosch.
Nya Super Adventure S förväntas anlända till din KTM-handlare i början av mars.