Nya MotoGP-regler presenterade

De nya MotoGP-reglerna skulle ursprungligen presenterats i förra veckan efter att bland annat Honda inte gillat Ducatis klassval. Efter långa diskussioner har man nu kommit fram till de nya reglerna. 

Den stora skillnaden är att standard-ECU:n och -mjukvaran gäller för alla team redan 2016, tidigare var det 2017 som gällde. Detta gäller alltså alla team, även fabriksteamen. Något Honda tidigare gjort klart att man inte gillar

De övriga reglerna, kallade "Ducati-reglerna" då de i dagsläget endast appliceras på det italienska märket, är i mångt och mycket vad som rapporterades för ett par veckor sedan. En tillverkare som tävlar i Factory och inte vunnit ett race i torra förhållanden tidigare år, eller en ny tillverkare, får använda 12 motorer per år och ändra dessa som de vill. De får också använda 24 liter bränsle, samma däck och testmöjligheter som Open-klassen. 

Men, vinner Ducati ett race, tar två andraplatser eller tre tredjeplatser i torrt begränsas mängden bränsle till 22 liter. Vinner tillverkaren tre race förlorar de också möjligheten att använda det mjuka bakdäcket som är tillgängligt för Open. Begränsningar som kan komma i effekt fortsätter även gälla under 2015. De nya reglerna gäller till 2016 då alla team kommer tävla i samma klass igen. 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser