För att inte konkurrera med nytillkomna F4RR allt för mycket har den vanliga R-modellen 195,2 hästkrafter istället för 201, trots att de delar motor. En relativt stor förbättring mot 2011 års MV Agusta F4R med 186 hästkrafter. Chassit är oförändrat med 50 millimeters inverterad gaffel från Marzocchi och bakstötdämpare från Sachs, RR-modellen har exklusivare komponenter från Öhlins. Priset för den uppdaterade modellen kan väntas hamna runt cirka 190.000 kronor, den vassare F4RR kostar 228.000 kronor. F4R erbjuds i två färger; röd/grå eller vit/grå.
Torrvikten är kvar på 192 kilo, vilket kommer att vara i högsta laget om Ducatis nya superbike Panigale väger in på de 179 kilo fulltankad som den ryktas komma att väga.
Vad tycker ni om de italienska tillverkarnas metod att dela upp en modell i flera? Borde japanerna ta efter? För vem minns inte Yamaha YZF-R1 SP?